Bokhandelens favoritter er klare, her er årets nominasjoner til Bokhandlerprisen

Bokhandlerprisen nominert
Bokhandlerprisen nominert

Nominerte til Bokhandlerprisen 2021:

• Jørgen Jæger, «Dommen», Strawberry Publishing
  • Victoria Kielland, «Mine menn», No Comprendo Press
  • Aslak Nore, «Havets kirkegård», Aschehoug
  • Per Petterson, «Mitt Abruzzo», Oktober
  • Abid Raja, «Min skyld», Cappelen Damm
  • Tore Renberg, «Assalamu alaikum», Oktober
  • Maria Navarro Skaranger, «Emily forever», Oktober
  • Simon Stranger, «304 dager», Aschehoug
  • Trude Teige, «Morfar pustet med havet», Aschehoug
  • Carl Frode Tiller, «Flukt», Aschehoug
new tab

Bokhandlerne leser mange bøker gjennom året, i alt stemte bokhandlerne på over 190 ulike titler. Da er det stas å få presentere de ti av årets nye bøker som er bokhandlernes favoritter, sier Anne Schiøtz, direktør i Bokhandlerforeningen. Bokhandlerprisen er pris som forfatterne setter stor pris på, nettopp fordi det alle landets bokhandler som stemmer dem frem, sier Schiøtz.

Bokhandlerprisen deles ut 23. november kl. 13.00 på Litteraturhuset i Oslo.

Om Bokhandlerprisen

Bokhandlerprisen er bokhandlernes egen pris og deles ut etter avstemming blant alle som arbeider i norsk bokhandel. Boka det stemmes på må være av årets bøker og av en norsk forfatter innenfor skjønn/generell litteratur, også barne- og ungdomsbøker. Bokhandlerprisen er en bronsestatuett: «Takk for boken», utført av billedhugger Nils Aas.

Bokhandlerprisen ble delt ut første gang i 1948. Da het den «Takk for boken» og prisen og ble tildelt Sigurd Hoel. Da tradisjonen ble gjenopptatt i 1981, etter tolv års opphold, fikk den navnet «Bokhandlerprisen». I 1998 ble reglene endret slik at Bokhandlerprisen også kan utdeles til forfattere som har fått prisen tidligere, og fra 2008 startet man med nominasjon til Bokhandlerprisen. I fjor gikk prisen til Tore Renberg for Tollak til Ingeborg.

Listen over nominerte er sortert alfabetisk etter forfatternavn.

Kontaktinfo:

Anne Schiøtz, direktør i Bokhandlerforeningen