Bokhandlerprisen 2022 til Zeshan Shakar

Zeshan Shakars "De kaller meg ulven" er stemt frem som årets beste bok av landets bokhandlere. – Det er virkelig en ære.

–  På vegne av norske bokhandlere, vil jeg takke Shakar for en sterk og viktig leseropplevelse som jeg håper når mange lesere, sier Bokhandlerforeningens direktør Anne Schiøtz.

– Det er virkelig en ære å vinne Bokhandlerprisen. Bokhandlere er noen av de aller viktigste folka i hele bransjen, derfor betyr det ekstra mye når prisen kommer fra dem. Jeg har møtt så mange flotte og hyggelige folk rundt omkring i butikkene, og sett hvor hardt de jobber for boka mi. Jeg blir skikkelig rørt og takknemlig, sier Shakar.

Zeshan Shakar (1982) er oppvokst på Stovner og arbeider i dag ved Oslo rådhus. Han debuterte som forfatter i 2017 med Tante Ulrikkes vei, som han ble tildelt Tarjei Vesaas’ debutantpris for. I 2020 ble han nominert til Bokhandlerprisen for sin andre roman, Gul bok. De kaller meg ulven (2022) er hans tredje roman, og handler om å ha vokst opp mellom to kulturer, med vissheten om at de gode kortene er skjevt fordelt.

Prisen ble delt ut av kulturminister Anette Trettebergstuen.

Bokhandlerens begrunnelse: «Et varmt, humoristisk og sårt portrett»

Fordi Bokhandlerprisen stemmes frem av alle landets bokhandlere, foreligger det ingen jurybegrunnelse for prisen. Men dette sier Kirsti Myrvold, bokhandler ved Berges Bokhandel i Kristiansand, om hvorfor hun stemte frem Shakar som vinner av Bokhandlerprisen 2022:

– Shakar fortjener årets pris for måten han avslutter trilogien om sin klassereise. I boka maler han et varmt, humoristisk og sårt portrett av far-sønn-forholdet, og om hva foreldre etterlater barna når de forsvinner. Det blir en slags stille hyllest til foreldrenes liv og beinharde hverdag. En nydelig fortelling om de mange liv som leves i dette landet, sier Myrvold.

Shakars tale under utdelingen av Bokhandlerprisen 2022.

De nominerte til Bokhandlerprisen 2022 var:

• Agnes Ravatn, «Gjestene», Samlaget
  • Helga Flatland, «Etterklang», Aschehoug
  • Håkon F. Høydal, «Abida Raja: Frihetens øyeblikk», J.M. Stenersens forlag
  • Ingeborg Arvola, «Kniven i ilden», Cappelen Damm
  • Johan Høst, «En nasjon i sjakk», Vigmostad Bjørke
  • Lars Elling, «Fyrstene av Finntjern», Oktober
  • Matias Faldbakken, «Stakkar», Oktober
  • Nina Lykke, «Vi er ikke her for å ha det morsomt», Oktober
  • Roy Jacobsen, «De uverdige», Cappelen Damm
  • Zeshan Shakar, «De kaller meg ulven», Gyldendal

– Det er en usedvanlig god bokhøst, og det reflekterer også den sterke listen over de nominerte til årets Bokhandlerpris, sier Anne Schiøtz. I nominasjonsprosessen stemte bokhandlerne i alt på over hundre ulike titler innen både barne- og ungdomslitteratur, skjønnlitteratur og sakprosa.

Om Bokhandlerprisen

Bokhandlerprisen er bokhandlernes egen pris og deles ut etter avstemming blant alle som arbeider i norsk bokhandel. Vinnerboka må være av årets bøker og av en norsk forfatter innenfor skjønn/generell litteratur, også barne- og ungdomsbøker. Bokhandlerprisen er en bronsestatuett: «Takk for boken», utført av billedhugger Nils Aas.

Bokhandlerprisen ble delt ut første gang i 1948. I fjor gikk prisen til Abid Raja for Min skyld – En historie om frigjøring (Cappelen Damm).

Høyoppløselig portrett av Zeshan Shakar finnes her.
Her er en oversikt over tidligere vinnere og nominerte.

Oslo, 22.11.2022
BOKHANDLERFORENINGEN