Bokhandlerprisen 2023 til Oliver Lovrenski

Romanen "Da vi var yngre" av Oliver Lovrenski er stemt fram som årets beste bok av landets bokhandlere. Debutant Oliver Lovrenski (19 år) er tidenes yngste vinner av Bokhandlerprisen.

Bokhandlerprisen ble delt ut av kulturminister Lubna Jaffery 14. november på et arrangement på Litteraturhuset i Oslo.

– Tusen takk til bokhandlerne. Det føles som en utrolig stor ære å vinne Bokhandlerprisen som den yngste noensinne. Tusen takk til alle som har stemt meg fram og for arbeidet dere gjør hver dag ute i butikkene, sier Lovrenski.

–  Romanen Da vi var yngre er rett og slett en brakdebut av de helt sjeldne og har tatt både bokhandlere og andre lesere med storm, sier Bokhandlerforeningens direktør Anne Schiøtz.–  Og det sier ikke rent lite, for det er en svært god bokhøst, noe også listen over de nominerte viser.

Oliver Lovrenski (f. 2003) har kroatisk bakgrunn og har vokst opp i Oslo. Det siste året har han skrevet oppvekstromanen Da vi var yngre. For denne romanen er han nå tildelt Bokhandlerprisen og er nominert til Brageprisen. Da vi var yngre er hittil solgt til 14 land.

Om boka: Da vi var yngre er en fortelling om vennskap, sorg, rus og overlevelse i dagens Oslo. Et sjeldent innblikk i et røft miljø, og en intens og rå oppvekstroman fortalt med varme og humor.

Ivor vokser opp for raskt og savner det han aldri har hatt. Med seg har han Marco, Arjan og Jonas. De har ikke så mange andre, men de har hverandre. Og det er ikke skolen, det er byen og gata de vil eie. Synd da at junkien på hjørnet sier til dem: Du kanskje elsker gata, men den aldri skal elske deg.

De nominerte til Bokhandlerprisen 2023 var:

• Nadia Ansar Min skam, Cappelen Damm
  • Frode Grytten Den dagen Nils Vik døde, Forlaget Oktober
  • Vigdis Hjorth Gjentakelsen, Cappelen Damm
  • Oliver Lovrenski Da vi var yngre, Aschehoug
  • Lars Mytting Skråpånatta, Gyldendal
  • Maria Parr Oskar og eg, Samlaget
  • Siri Pettersen Sølvstrupen, Gyldendal
  • Tore Renberg Lungeflyteprøven, Forlaget Oktober
  • Simon Stranger Museum for mordere og redningsmenn, Aschehoug
  • Anne Sverdrup-Thygeson Skogen, Kagge

Om Bokhandlerprisen

Bokhandlerprisen er bokhandlernes egen pris og deles ut etter avstemming blant alle som arbeider i norsk bokhandel. Vinnerboka må være av årets bøker og av en norsk forfatter innenfor skjønn/generell litteratur, også barne- og ungdomsbøker. I nominasjonsprosessen stemte bokhandlerne i alt på over 150 ulike titler innen både barne- og ungdomslitteratur, skjønnlitteratur og sakprosa.

Bokhandlerprisen er en bronsestatuett: «Takk for boken», utført av billedhugger Nils Aas.

Bokhandlerprisen ble delt ut første gang i 1948. I fjor gikk prisen til Zeshan Shakars for De kaller meg ulven (Gyldendal).

Kontaktinformasjon:

• Anne Schiøtz, Direktør i Bokhandlerforeningen, mobil: 911 85 604
  • Silje Tretvoll, Markedssjef for skjønnlitteratur og pressekontakt Aschehoug, mobil: 928 15 434

Bokhandlerprisen er bokhandlernes egen pris og deles ut etter avstemming blant alle som arbeider i norsk bokhandel. Her er de nominerte til Bokhandlerprisen 2023.