Disse bøkene solgte mest i 2023

En debutant, en veteran, en sakprosaforfatter og to utenlandske tungvektere står bak de fem mest solgte bøkene i norske bokhandler i 2023. — Salgstallene viser god bredde og variasjon, mener Anne Schiøtz, direktør i Bokhandlerforeningen.

Årslistene gir en oversikt over de mestselgende titlene i bokhandelen i 2023 innen skjønnlitteratur, sakprosa og pocket (bokgruppe 3-5). Disse ti titlene solgte mest i 2023.

Den aller mest solgt boka i norske bokhandler i fjor var Skråpånatta, siste bind i Lars Myttings Hekne-trilogi fra Gudbrandsdalen. Sakprosaforfatter Inga Strümkes introduksjon til Maskiner som tenker kom på tredje plass på bestselgerlisten, mens Oliver Lovrenskis debutbok Da vi var yngre havnet på femte plass.

— Salgstallene tyder på at nordmenn har varierte lesevaner, og setter pris på bredde og mangfold, sier Bokhandlerforeningens direktør.

Hun understreker at bredden fremdeles er det viktigste for boksalget i norske bokhandler. De hundre titlene som solgte mest i 2023, utgjorde bare 17 posent av totalt antall solgte bøker.

I 2023 ble det solgt nesten 49 000 forskjellige titler (ISBN) i i norske bokhandler fra over 1350 ulike forlag (vareeiere).

Mest solgte bøker totalt (bokgruppe 3-5, alle utgivelsesår):

Fire av landets største forlag er representert blant topp-fem på bestselgerlisten 2023.

1. Skråpånatta, Lars Mytting, Gyldendal
  2. Atlas: Historien om Pa Salt, Lucinda Riley, Cappelen Damm
  3. Maskiner som tenker, Inga Strümke, Kagge
  4. Å vanne blomster om kvelden, Valérie Perrin, Cappelen Damm
  5. Da vi var yngre, Oliver Lovrenski, Aschehoug

Se hele listen her>

Mest solgte skjønnlitterære bøker (bokgruppe 4, alle utgivelseår)

Fire gamle kjenninger og én debutant står bak de mest solgte skjønnlitterære bøkene i 2023.

1. Skråpånatta, Lars Mytting, Gyldendal
  2. Atlas: Historien om Pa Salt, Lucinda Riley, Cappelen Damm
  3. Da vi var yngre, Oliver Lovrenski, Aschehoug
  4. 22 mil igjen: Pondus: 22, Frode Øverli, Strand
  5. Lungeflyteprøven, Tore Renberg, Oktober

Se hele listen her>

Mest solgte sakprosabøker (bokgruppe 3, alle utgivelsesår)

De mestselgende sakprosabøkene i fjor speilte tidsånden: Kunstig intelligens, selvhjelp og Palestina.

1. Maskiner som tenker, Inga Strümke,Kagge
  2. Den store airfryerkokeboka, Trude Eide Straume, Frisk Forlag
  3. Haakon: Historier om en tronarving, H.K.H. Kronprins Haakon / Kjetil S. Østli, Cappelen Damm
  4. Pulskuren, Torkil Færø, Cappelen Damm
  5. Palestina, Odd Karsten Tveit, Kagge

Se hele listen her>

Mest solgte barne- og ungdomsbøker (bokgruppe 3.3, 3.4, 4.3 og 4.4, alle utgivelseår)

Norske barn får ikke nok av Bjørn F. Rørviks Bukkene Bruse, mens Maria Parr sikret nok en nynorsk storselger for Samlaget.

1. Bukkene Bruse og julenissen, Bjørn F. Rørvik, Cappelen Damm
  2. Mysteriet med hullet i veggen, Camilla Brinck, Cappelen Damm
  3. Biler og store maskiner, Sam Taplin, Gyldendal
  4. Vindmakeren, Maja Lunde, Kagge
  5. Oskar og eg, Maria Parr, Samlaget

Se hele listen her>

Mest solgte pocketbøker (bokgruppe 5, alle utgivelseår)

Jørn Lier Horst har seks titler blant topp 50 på bestselgerlisten. Pocketutgaven av Arr (utgitt 2022) var den tredje mest solgte pocketboken i 2023. Den store pocketvinneren var franske Valérie Perrin.

1. Å vanne blomster om kvelden, Valérie Perrin, Cappelen Damm
  2. Den edle kunsten å gi f**n, Mark Manson, Gyldendal
  3. Arr, Jørn Lier Horst, Bonnier Norsk Forlag
  4. Edderkoppen, Lars Kepler, Cappelen Damm