Første stemmerunde for årets Bokhandlerpris er i gang!

Nå skal de 10 nominerte bøkene til Bokhandlerprisen 2023 stemmes fram av landets bokhandlere. Vi har snakket med tre av dem for å høre hvilke titler de tror og håper å se på nominasjonslisten – og ikke minst hvilken bok de tror stikker av med seieren.

Malin Standal fra Norli Florø med en potensiell vinnerkandidat og en personlig favoritt i hendene.

Bokhandlernes egen pris: et kvalitetsstempel

Bokhandlerprisen er er blant de mest anerkjente bokprisene i Norge, og deles ut etter avstemming blant alle som arbeider i norsk bokhandel. Vinnerboka må være utgitt i år av en norsk forfatter, og kan være skjønnlitterær eller sakprosa for både barn og voksne.

– Det kommer utallige nye bøker hver år, Bokhandlerprisen hjelper oss som jobber i bokhandel å sette ekstra fokus på norske forfattere, forteller Hilde Hagen-Nielsen, daglig leder i Vest-Telemark bok og papir.

Hun påpeker at Bokhandlerprisen trolig er den prisen som fører til mest salg i bokhandelen, som viser hvor stor status prisen har blant kundene i butikk.

– Kundene stoler på det vi anbefaler. Bokhandlerprisen er et kvalitetsstempel, poengterer Hagen-Nielsen.

Butikksjef i Norli Florø, Malin Standal, trekker også fram Bokhandlerprisens betydning for både bokhandel, forfattere og kunder.

– Hvert år har vi mange kunder som følger spent med på hvem som vinner, forteller Standal. Det er også en pris som ikke bestemmes av en jury, isteden er det de som jobber i alle landets bokhandler som har stemt fram vinneren. Jeg tror den vurderingen henger mye høyere enn en enkeltpersons terningkast i en avis, legger hun til.

Mange gode kandidater å velge mellom

Standal synes det er vanskelig å velge noen få titler når hun skal trekke fram favoritter, fra det hun ser på som et godt år for norsk litteratur.

– Jeg ble nettopp ferdig med Gjentakelse av Hjort, den var knallsterk, forteller Standal. Og så må jeg få nevne Brit Bildøens Gult Farevarsel, legger hun til. Den er drivende god, spennende, en liten dose skummel òg morsom!

Standal tipper også at Nadia Ansars Min skam sannsynligvis blir å se på nominasjonslisten. I tillegg trekker hun fram Jørgen Jægers Skjebnedøgn og Karin Fossums Farvel, Farah Diba som potensielle kandidater. Av barnebøker håper hun å se Maria Parrs Oskar og eg bli nominert.

Og hvem tror du vinneren blir?

– Det er vanskelig å velge, men jeg tror Skråpånatta av Lars Mytting har gode vinnersjanser, sier Standal. Trilogien er endelig avslutta og blir nok uansett stående som sterke norske klassikere, fastslår hun.

Hilde Hagen-Nielsen tror hun vet hvem som vinner, men stemmer selv på en personlig favoritt.

Ulike perspektiver og familierelasjoner vinner fram

Hilde Hagen-Nielsen er ganske sikker på at Museum for mordere og redningsmenn av Simon Stranger blir en av de nominerte titlene, og nevner også Gjentakelse av Vigdis Hjort. Videre tror Hagen Nielsen at både Skråpånatta av Lars Mytting og Lungeflyteprøven av Tore Renberg har gode sjanser for å vinne årets pris. Likevel kan hun avsløre at hennes stemme går til en personlig favoritt isteden, nemlig Gult farevarsel av Brit Bildøen.

– Jeg ble sugd inn i boka med en gang. Jeg liker å lese om familierelasjoner, forteller Hagen-Nielsen. Alle tenker at det skal bli så hyggelig å ha en helg med familien, men så er det ikke alltid det er tilfellet. I tillegg liker jeg at det er flere personer som har fortellerstemmen, da ser du de samme hendelsene fra forskjellige perspektiv – og så har jeg blitt med glad i å lesenynorsk. Gult farevarsel kan minne om bøkene til Helga Flatland, som både er en sambygding og en annen favoritt, legger Hagen-Nielsen til.

Sunniva Strand fra Norli Røa Torg gir stemmen sin til en av høstens debutanter.

Sunniva Strand er student ved Fagskolen for bokbransjen og jobber på Norli Røa Torg. Hun trekker inn enda et navn i miksen av kandidater til årets nominasjonsliste. Hennes stemme går nemlig til en av bokhøstens mest omtalte og bejublede debutanter, Oliver Lovrenkis Da vi var yngre.

– Det er lenge siden jeg har lest en bok som har gjort så sterkt inntrykk som Da vi var yngre, forteller Strand. Det hadde vært veldig gøy, og velfortjent, om Lovrenski ble nominert til Bokhandlerprisen. Han får i alle fall min stemme!

Skjulte perler fra bokåret

Vi har også spurt bokhandlerne om å trekke fram en skjult perle fra bokåret: Bøker som kanskje ikke har fått like stor oppmerksomhet, men som likevel hadde fortjent en nominasjon til Bokhandlerprisen.

– Jeg ble anbefalt Jenter i Trær av Heidi Mittun-Kjos av en kunde. Det er en bok med et språk som er heilt fantastisk, forteller Hagen-Nielsen.

– Jeg har en skjult barnebok-perle i år, sier Standal, nemlig Sofia finner en sang av Marit Larsen. Det er en nydelig illustrert bok om å sanse sang og jakte på lyder. Den er nok litt for smal til å kunne vinne, men der er en bok alle sang-glade barn kan ha glede av, påpeker hun.

Om Bokhandlerprisen

Bokhandlerprisen ble delt ut første gang i 1948. Da het den «Takk for boken»-prisen og ble tildelt Sigurd Hoel. Da tradisjonen ble gjenopptatt i 1981, etter tolv års opphold, fikk den navnet «Bokhandlerprisen».

Bokhandlerprisen stemmes fram gjennom to stemmerunder. Ansatte i bokhandel kan stemme fram de nominerte fra og med 11. oktober og fram til 26. oktober. Stemmeskjema sendes ut til alle Bokhandlerforeningens medlemmer.

De ti nominerte offentliggjøres 30. oktober, og selve Bokhandlerprisen deles ut 14. November på Litteraturhuset i Oslo.

Les mer om Bokhandlerprisen her.