Fri Bokhandel feirer 25år!

Siden 1998 har Fri Bokhandel vært en sammenslutning for de små og mellomstore bokhandlene landet rundt. Men hva er det viktigste med Fri Bokhandel, og hvordan er det å drive en fri bokhandel i dag? Vi har spurt noen entusiastiske bokhandlere om deres erfaringer.

Denne helgen samles medlemmene i Fri Bokhandel for høstmøte og jubileumsmiddag i Oslo. (På bildet f.v. Hans Buch-Iversen, Astrid Larsen, Harald Lindstøl)

Et viktig fellesskap

Denne helgen er det samling for medlemmene i Fri Bokhandel med høstmøte og jubileumsmiddag i Oslo. Det blir både faglig påfyll, informasjon om bokhøsten og en verdig 25-års feiring. I samtale med bokhandlerne kommer det tydelig fram at Fri Bokhandel er noe som kommer både kundene og butikkeierne til gode. Når vi spør hva som er det viktigste med Fri Bokhandel er det én fellesnevner som går igjen, nemlig fellesskapet dem imellom.

– Fri Bokhandel gir både et faglig og et menneskelig fellesskap, påpeker Astrid Larsen. Nettverket og vennskapene jeg har fått har vært uvurderlig. Vi utveksler kompetanse, men deler også alle mulige opp og nedturer generelt, forteller hun. Det har betydd enormt mye.

– Mange av oss kjenner på de samme utfordringene når det gjelder å drive butikk på en mindre plass, sier Harald Lindstøl. Det er utrolig fint at vi kan lære av hverandre, og det gjorde at jeg umiddelbart følte meg «hjemme» i Fri Bokhandel. I tillegg får vi utrolig god hjelp og støtte av rammeavtaler og felles betingelser, det hadde vært mye vanskeligere å få det til på egen hånd, kommenterer han.

Astrid Larsen startet og driver Leselysthuset i Rognan og har tatt turen til Oslo for å være med på samling.

Forskjellige behov i bygd og by

Astrid Larsen startet og driver Leselysthuset i Rognan. Hun trekker fram hvor viktig det er for mindre bokhandler å kunne tilby et utvalg som er tilpasset lokalmiljøet.

– For å kunne drive boksalg der det er langt mellom butikkene, er det avgjørende at vi kan sette et personlig preg på utvalget, sier Larsen. Det sier seg selv at en bokhandel på bygda ikke kan ha samme utvalget som en bokhandel som ligger på Egertorget i Oslo, kommenterer hun. Behovene er så ulike!

– Derfor er det både en frihet og en nødvendighet at vi selv kan styre hvordan vi vil ha det, sånn at utvalget blir best mulig tilpasset kunden. Og så blir det personlig fordi vi som driver det også setter vårt personlige preg på butikken, så klart, legger hun til.

Hans Buch-Iversen driver Lista bokhandel og antikvariat. Han forteller litt om hvordan det er å drive en liten bokhandel i dag.

–  En unik mulighet til å fremheve lokale bøker og forfattere

Hans Buch-Iversen driver Lista bokhandel og antikvariat, som ble etablert av moren hans i 1979. Vi har spurt om hvordan det er å drive fri bokhandel i dag:

– Det er kjempefint! Det gir masse frihet, både når det gjelder utforming av lokalet og utvalget i butikken, forteller Buch-Iversen. Vi driver for eksempel både bokhandel, antikvariat og kunstgalleri i samme butikk, selv om vi klart har mest fokus på bøker. Som fri bokhandel har vi også en unik mulighet til å fremheve lokale bøker og forfattere.

– Det er like viktig for oss som for forfatterne at forfatterne har et sted å selge bøkene sine, og at de får oppmerksomhet rundt det viktige arbeidet de gjør, fortsetter han. Det stimulerer forfatterne til å skrive mer, som igjen gir oss et bredere utvalg.

Viktige lokale aktører

Harald Lindstøl er 3. generasjons bokhandler og driver Lindstøls bokhandel i Risør. Han tenker på små bokhandler som viktige lokale aktører, som bidrar positivt i nærmiljøet.

– Det er veldig gøy å drive en liten bokhandel! Vi blir veldig godt kjent med kundene våre, og vi har mange faste kunder, forteller Lindstøl. Til jul hender det ofte at vi vet hva hele familier får i julegave, sier han og ler. Kundene setter stor pris på at vi kjenner dem så godt.

– Mye lokal historie og litteratur er også en stor styrke for oss, legger han til. Vi har mulighet til å vektlegge det og blant annet bøker fra små forlag i mye større grad enn kjedebokhandlene, noe som også blir satt pris på.

I dag er det ca. 50 utsalgssteder som er medlem av Fri Bokhandel, fra Lista i sør til Kjøllefjord i nord. Gjennom organisasjonen får butikkene rammer som gjør det mulig å drive bokhandel uten å være tilknyttet de store kjedene. I tillegg får medlemmene mulighet til å utveksle erfaringer, som kan gi inspirasjon og en følelse av samhørighet i en tøff bransje.

Du kan lese mer om Fri Bokhandel og deres medlemmer her.