Her er vinnerne av Litteraturkritikerprisene 2023

Vigdis Hjorth, Ketil Slagstad, Anja Dahle Øverbye og Marit Bjerkeng er årets vinnere av Kritikerprisene for litteratur. Årets litteraturkritiker ble Live Lundh. Bokhandlerforeningen gratulerer!

Ketil Slagstad, Anja Dahle Øverbye, Live Lundh, Marit Bjerkengs bror og Vigdis Hjorth

Hvert år deler Kritikerlaget ut fire priser for litteratur. De kårer også Årets litteraturkritiker. Prisene for bøker utgitt i 2023 ble delt ut på Litteraturhuset i Oslo torsdag 7. mars.

– Det er avgjørende at vi har et så kunnskapsrikt og bredt orientert kritikerkorps som bidrar i den offentlige samtalen om litteratur, sier Bokhandlerforeningens direktør Anne Schiøtz.

Årets litteraturkritiker

Årets litteraturkritiker 2024 ble Live Lundh, som til daglig arbeider i Morgenbladet.

Beste voksenbok

De andre nominerte var Pedro Carmona-Alvarez: Chiquitita (Kolon), Vigdis Hjorth: Gjentakelsen (Cappelen Damm), Erlend O. Nødtvedt: Olav Nygards seng (Aschehoug) og Maria Navarro Skaranger: Jeg plystrer i den mørke vinden (Oktober).

Beste barne- og ungdomsbok

De nominerte for beste barne- og ungdomsbok var: Lars Joachim Grimstad og Per Dybvig: Hvor ble det av? (Aschehoug), Åse Ombustvedt og Hilde Hodnefjeld: Elg i soloppgang (Vigmostad & Bjørke), Maria Parr: Oskar og eg (Samlaget) og Anja Dahle Øverbye: Tarjei, 13 år (Samlaget).

Beste sakprosabok for voksne

• Kritikerprisen for beste sakprosabok for voksne gikk til Ketil Slagstad for boka Det ligger i blodet.

Slagstad er også tidligere blitt tildelt Bokhandelens Sakprosapris.

De nominerte for beste sakprosabok for voksne var: Ivo de Figueiredo: Stormen. En biogafi om Edvard Munch. Bind 1 (Aschehoug) Kari Løvaas: Hjemsøkelser. Et bestiarium II (Kolon),  Ketil Slagstad: Det ligger i blodet. Epidemien som forandret Norge (Press) og Espen Ytreberg: Utryddelsen. Historien om den norske industrielle hvalfangsten (Press).

Beste oversettelse

De andre nominerte for beste oversettelse var Marit Bjerkeng: Rytterarmeen av Isaak Babel, (Oktober), Bjørn Alex Herrman: Tillit av Hernan Diaz (Aschehoug), Erik Ringen: Den guddommelige komedie. Purgatoriet av Dante Alighieri (Solum Bokvennen) Julia Wiedlocha: Kanelbutikkane og andre forteljingar av Bruno Schulz (Skald).

Kritikerprisene blir støttet av Bokhandlerforeningen, Den norske Forfatterforening, Den norske Forleggerforening, Forfatterforbundet, Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening, Norsk Journalistlag, Norsk Oversetterforening og Norske Barne- og Ungdomsbokforfattere.