Hvordan starte bokhandel?

Å drive bokhandel er spennende, givende og hardt arbeid!

Avtaler med forlagene
For å selge bøker må man inngå egne avtaler med forlagene. En oversikt over mange av de største forlagene finnes hos Forleggerforeningen.

Metadata
Alle titler som utgis i Norge blir registrert i en egen database hos Bokbasen. Bokbasen tilbyr blant annet Mentor, som er et fullverdig søk og bestillingssystem for alle norske titler, forfattere og utgivelsesdatoer. Bokbasen leverer også metadata til nettbokhandelen.

Bestilling, distribusjon og fakturering av bøker
Bøker i Norge bestilles, distribueres og faktureres via tre ulike distribusjonsentraler; Forlagssentralen, SentralDistribusjonen og Fagbokforlaget.

Bokavtalen
Salg av bøker i Norge er regulert av Bokavtalen. Avtalen gjelder for medlemmer av Forleggerforeningen og Bokhandlerforeningen.

Bankgaranti
For innkjøp av bøker fra Forleggerforeningens medlemmer må bokhandelen stille med bankgaranti, kontakt Forleggerforeningen vedrørende dette.

Medlemskap i kjede
Om du vurderer medlemskap i en kjede, er Fri bokhandel alternativer for egeneide bokhandler.

Medlemskap i Bokhandlerforeningen
Du er også velkommen til å søke medlemsskap i Bokhandlerforeningen, da får du blant annet tilgang til statstikk, litteraturabonnement og mulighet til å delta på Mammutsalg.

Dersom du ikke ønsker medlemskap i Bokhandlerforeningen, men trenger kundenummer, kontakt Forlagsentralen.

Lenkene under gir mer informasjon.