Innsikt, inspirasjon og nettverk!

Nå kan du søke på deltidsstudium på Fagskolen for bokbransjen for skoleåret 2022/2023.

Et bilde av dagens fornøyde studenter på Fagskolen for studieåret 21/22. Neste år er det kanskje du som er her?

Unik kjennskap til alle deler av bokbransjen

Fagskolen for bokbransjen er en yrkesrettet utdannelse for ansatte i bokhandel, forlag og andre som ønsker å jobbe i bokbransjen. Fagskolen gir studentene kompetanse i de fleste fagområder man har behov for som ansatt i en bokhandel eller salgs- og markedsavdelinger i forlag; økonomi, ledelse, markedsføring, forlagsdrift, jus, bransjekunnskap, litteraturkunnskap, samt butikk- og kjededrift.

Gjennom bedriftsbesøk og gjesteforelesninger får du et stort nettverk og unik kjennskap til alle deler av bokbransjen.

Som student på Fagskolen får du treffe de fleste aktørene i bokbransjen, alt fra forlag til foreninger - gjennom både bransjebesøk og forelesninger. Her eksempelvis fra et besøk hos Press Forlag hvor foratter Thomas Reinertsen Berg, fortalte om sin nye bok "Til verdens ende - krydderets verdenshistorie" og om prosessen rundt selve skrivingen.

Innsikt, inspirasjon og nettverk

Innsikt, inspirasjon og nettverk, er nettopp tre ord som de mange studenter trekker frem etter endt studie på Fagskolen for bokbransjen.

new tab

– En helhetlig forståelse av bokbransjen er viktige enn noen gang, sier Anne Schiøtz, direktør i Bokhandforeningen. Etter så mange år i bokbransjen, har jeg enda til gode å møte studenter som ikke har syntes året på Fagskolen har vært helt fantastisk.

Her på besøk i Norli Universitetsgata. Hva er bokbad, og hvordan gjør man det egentlig? Hva skal man tenke på, hvordan skal man forberede seg, slik at både forfatter og publikum får en fin og interessant opplevelse? Flinke og rutinerte Lillian Reif lærte studentene de grunnleggende teknikkene, og kvelden ble avsluttet med at en av våre studenter, som også er forfatter, ble bokbadet. Foto: Fagskolen

30 studiepoeng

Studiet gjennomføres som et deltidsstudium parallelt med ordinær jobb, og fordeler seg på 3 samlinger av totalt 11 uker. I tillegg er det nettbasert veiledning og 10 litteraturoppgaver som leveres fortøpende gjennom hele året  En av ukene er en studietur til London eller Stockholm. Du får 30 studiepoeng ved gjennomført studie. Skolen holder til midt i Oslo sentrum, og er nærmeste nabo til både flotte bokhandler, bransjeforeninger og forlagshus. Som student får du møte både kjente forfattere og andre profiler fra bokbransjen som deler sine erfaringer og kunnskap med akkurat deg.

Fagskolen på besøk hos Cappelen Damm. Der fikk studentene våre en reise gjennom forlagets historie, og et spennende innblikk i både markedsføring og nye bøker av Ingunn Lindborg. Lindborg foreleser også på Fagskolen i digital markedsføring. Foto: Fagskolen

Høres dette spennende ut?

Nå har påmeldingen til neste års studium startet. Les mer her>>