Mandag 21. februar går startskuddet for årets Mammutsalg

I disse dager rigger bokhandler salgsbord og -podier, og dekorerer butikken for 3 uker med bokfest. Med over 700 papirtitler i utvalget, fra 51 forlag, er Mammutsalget det største samlede salget i bokbransjen.

Mer enn 600 000 bøker på tilbud!

Mammutsalget har noe for alle; fra Jon Fosse til Fuglefryd, og fra Spikkeboka til timevis med spenning for barn. I tillegg er det i år nesten 700 titler i digitale formater i nettbokhandler.

Forberedelsene til Mammutsalget er godt i gang i de om lag 370 bokhandler som er med på årets salg. I disse dager rigger bokhandler salgsbord og -podier, og dekorerer butikken for 3 uker med bokfest. Bokhandler, fra Lista i sør til Hammerfest i nord, er klare til å ønske glade mammutkunder velkommen!

– Noe av gleden med Mammutsalget for mange er å gå på skattejakt, gjøre noen kupp og oppdage bøker man ikke har fått med seg tidligere, sier Anne Schiøtz, direktør i Bokhandlerforeningen.

Mammutsalget er fortsatt det salget som trekker flest folk til bokhandelen, bare slått av salget av bøker til jul. Det viser den ukentlige salgsstatistikken til Bokhandlerforeningen. En undersøkelse utført av Ipsos MMI i januar 2022 viser at 65 % av befolkningen har god kjennskap til Mammutsalget og det det står for.

– Mammutsalget er en begivenhet med lange tradisjoner. Nå kan alle finne et bredt utvalg bøker som vil gi leseglede for store og små i hele landet, sier Heidi Austlid, direktør i Den norske Forleggerforeningen.

Fakta om Mammutsalget:

• Varer i 3 uker, fra 21. februar til 12. mars
  • 708 papirtitler
  • 692 e-bøker og lydbøker (samlet)
  • 51 forlag
  • 378 bokhandler og nettbokhandler
  • Mammutsalget bygger på en tradisjon som går over 130 år tilbake – det første salget fant sted så tidlig som i 1885. I 1964 ble Mammutsalg-navnet lansert.
  • Arrangeres av Bokhandlerforeningen og Forleggerforeningen

Stikkord: