Maria Navarro Skaranger fikk årets Bjørnsonstipend

Maria Navarro Skaranger ble tildelt Bjørnsonstipendet 2019 på Chateauet i Molde 30.1.20 kl. 18.00. Bjørnsonstipendet skal gå til en forfatter det er grunn til å knytte betydelige forventninger til.

På bildet: Direktør i Bokhandlerforeningen, Trine Stensen, stipendvinner Maria Navarro Skaranger og festivalsjef Johild Kosberg Bredin. Foto: Øystein Eik
new tab

Maria Navarro Skaranger har allerede i ung alder skrevet to gode, og forskjellige, romaner. Med Bjørnsonstipendet håper vi Skaranger vil fortsette å utvikle forfatterskapet sitt, sier Trine Stensen i Bokhandlerforeningen.

new tab

Navarro Skaranger skiller seg definitivt ut fra mengden av unge forfattere. Hun har allerede presentert seg som en uforutsigbar forfatter både gjennom språk og innhold, sier Johild Kosberg Bredin, festivalsjef for Bjørnsonfestivalen. Vanligvis blir Bjørnsonstipendet delt ut på festivalens åpningsarrangement i starten av september, men fordi vinneren var forhindret fra å delta ble både offentliggjøringen av stipendvinneren og selve utdelingen utsatt. ─ Vi er glade for at vi nå får presentere Maria Navarro Skaranger for publikum i Molde, og vi vil benytte anledningen til å feire både stipendutdelingen, ny publikumsrekord på årets festival og gjøre stas på våre fantastiske frivillige samme kveld, sier festivalsjef Johild Kosberg Bredin.

Maria Navarro Skaranger (f.1994) er fra Oslo. Debutromanen hennes, Alle utlendinger har lukka gardiner, ble solgt til Danmark allerede før utgivelse i Norge. Skaranger ble tildelt Debutantprisen 2015 og ble nominert til Tarjei Vesaas Debutantpris 2015 for denne romanen. I 2018 utkom den kritikerroste romanen Bok om sorg (Fortellingen om Nils i skogen). For denne ble Skaranger tildelt Osloprisen 2018.

Om Bjørnsonstipendet
Stipendet tildeles en forfatter det er grunn til å knytte betydelige forventninger til og som fortrinnsvis er i etableringsfasen. Stipendet er på kr 25.000 og blir delt ut av Trine Stensen fra Bokhandlerforeningen på arrangemementet i Molde 30.1.20.
Det er det litterære råd i Forfatterforeningen som utgjør juryen i samarbeid med Bjørnsonfestivalen og Bokhandlerforeningen.

Tidligere vinnere av Bjørnsonstipendet er:
Therese Tungen(2018), Marianne Clementine Håheim(2017) Tiril Broch Aakre (2016) Anna Kleiva (2015) Ida Hegazi Høyer (2014) Eivind Hofstad Evjemo (2013) Erlend O.Nøtvedt (2012) Jan Roar Leikvoll (2011) Sigmund Løvåsen (2010) Inger Bråtveit (2009) Vemund Solheim Ådland (2008) Mirjam Kristensen (2007) Gunnhild Øyehaug (2006) Endre Ruset (2005) Carl Frode Tiller (2004) Johan Harstad (2003) Mathias Faldbakken (2002 Steinar Opstad (2001) Annette Mattsson (2000) Karl Ove Knausgård (1999) Steinar Løding (1998) og Erlend Aas (1997)

Høyoppløselig portrett av Skaranger finner du her.

Vi gratulerer Maria Navarro Skaranger med Bjørnsonstipendet 2019!

Kontaktpersoner:
Trine Stensen, administrerende direktør i Bokhandlerforeningen, 950 60 117