Bokhandlerforeningens innspill til statsbudsjettet 2025

Overordnet mener Bokhandlerforeningen at det er behov for en mer ambisiøs satsing på lesing, og at flere departementer må komme på banen. Les våre viktigste innspill til statsbudsjettet her.

Bokhandlerforeningens innspill til stortingsmelding om bærekraftsarbeidet i Norge

Oppsummert mener Bokhandlerforeningen at man må gi rom for å utvikle bærekraftige forretningsmodeller som også gir insentiver for miljøvennlige løsninger, at momsfritaket for bøker må opprettholdes og at terskelverdien for offentlige anbud bør økes for å støtte lokale bokhandler

Kristina Quintano tildeles Bokhandelens sakprosapris 2024

Kristina Quintano mottar Bokhandelens sakprosapris for boken "Smugler eller grenselos?", som følger menneskesmuglere i og rundt Middelhavet. Prisen, som er på 60 000 kroner, deles ut under Norsk sakprosafestival 26. oktober på Litteraturhuset i Oslo.

Handle lokalt-dagen 12. oktober: Foreslått lovendring kan styrke distriktsbokhandelen

På Handle lokalt-dagen 12. oktober markeres betydningen av lokal handel for å styrke nærmiljøet, sikre arbeidsplasser og bevare et levende lokalsamfunn. En foreslått lovendring kan gjøre det lettere for kommunene å handle fra lokale aktører, som distriksbokhandelen.

Nå skal Bokhandlerprisen 2024 stemmes frem

Nå skal de ti nominerte bøkene til Bokhandlerprisen stemmes frem. Vi har snakket med bokhandler Kristin Sæter Kvilhaug (ARK) for å høre hvilke bøker hun tror og håper vi kommer til å se på nominasjonslista

Statsbudsjettet 2025: Trenger et større krafttak for lesing

– Når regjeringen har vært så tydelige på de leseutfordringene vi står overfor, bør vi kunne forvente en langt mer ambisiøs satsing på lesing, sier Bokhandlerforeningens direktør Anne Schiøtz om statsbudsjettet for 2025.

Forbudte Bøker-uka: Betydningen av fri tilgang til litteratur

Denne uka inviterer Universitetsbiblioteket til å feire ytrings- og lesefrihet under Forbudte bøker-uka. Markeringen er en viktig påminnelse om betydningen av ytringsfrihet og fri tilgang til litteratur – i bokhandler, bibliotek og skoler.

Salget i bokhandelen 3. kvartal: Større bredde og mer pocket, men færre solgte bøker totalt

Nye tall for salget i bokhandelen tredje kvartal 2024 viser en økning i bredde, men en nedgang i antall solgte bøker totalt. Det er en positiv utvikling i salget av pocketbøker, mens salget av innbundet litteratur går ned.

Rapport om det internasjonale bokhandlermarkedet 2023

Den Europeiske Bokhandlerforeningen (EIBF) har publisert sin årlige rapport om det internasjonale bokhandlermarkedet. Rapporten viser jevnt over en vekst i omsetning, men ikke i volum, på det europeiske bokhandlermarkedet. Den fysiske bokhandelen har beholdt sin posisjon som den viktigste salgskanalen for bøker.