Rapport om det internasjonale bokhandlermarkedet 2023

Den Europeiske Bokhandlerforeningen (EIBF) har publisert sin årlige rapport om det internasjonale bokhandlermarkedet. Rapporten viser jevnt over en vekst i omsetning, men ikke i volum, på det europeiske bokhandlermarkedet. Den fysiske bokhandelen har beholdt sin posisjon som den viktigste salgskanalen for bøker.

I dag ble EIBFs årlige rapport om bokhandlermarkedet publisert. Rapporten gir en analyse av det internasjonale bokhandlermarkedet, og viser hvordan faktorer som inflasjon, forbrukeratferd, politiske rammevilkår og fremveksten av digitale formater og salgskanaler påvirker det globale bokmarkedet. Rapporten peker også på at den fysiske bokhandelen har beholdt posisjonen som den viktigste salgskanalen for bøker.

Oppsummert viser rapporten:

• Vekst i omsetning, men ikke i volum. 16 av 26 land rapporterte om økt omsetning for salg av bøker, men dette var i stor grad drevet av prisøkning og inflasjon, fremfor økt etterspørsel. Av landene som så en økning i omsetning, rapporterte halvparten samtidig om en nedgang i antall solgte bøker. Totalt rapporterte 14 av landene i undersøkelsen om en nedgang i antall solgte bøker.
  • Den fysiske bokhandler står støtt. På tross av en økning i nettsalg under pandemien, har den fysiske bokhandelen beholdt sin posisjon som den viktigste salgskanalen i de fleste land.
  • Omnikanaler har hatt positiv effekt. Omnikanaler (kombinasjonen av fysisk butikk og netthandel) har vært positivt for bokhandelen. Det har bidratt til en utvidelse av kundegrunnlaget og styrket bokhandelen i konkurranse med store nettbaserte aktører. Samtidig er konkurransen fra store nettaktører som Amazon en stor utfordring i flere land.
  • Endret forbrukeratferd. Mange land rapporterer om en betydelig nedgang i lesing, spesielt blant unge. Dette kan ha hatt negativ innvirkning på bokmarkedet. Samtidig har inflasjonen ført til høyere priser, noe som kan bidra til at færre har råd til å kjøpe bøker.
  • Økt etterspørsel etter digitale formater, men ikke i Skandinavia. Lydbøker og e-bøker har vokst i popularitet, spesielt i land som Nederland, Spania og USA. I Skandinavia har imidlertid veksten flatet ut, hvor man i Norge og Sverige har sett en nedgang i (stykk)salget av lydbøker og e-bøker.
  • Bokhandelens tilpasningsevne. Rapporten understreker at bokhandelen evner å tilpasse seg stadig endrende forhold, og fortsetter å spille en viktig rolle i samfunnet.

Les hele rapporten her.

Den norske Bokhandlerforeningen har bidratt med statistikk og informasjon om det norske bokmarkedet. Merk imidlertid at kildegrunnlaget for de ulike tallene er forskjellig: Tallene på antall solgte bøker gjelder bare for bøker i bokgruppe 3-5 (norsk og oversatt skjønnlitteratur og sakprosa, men ikke for eksempel faglitteratur eller litteratur på engelsk), mens omsetningstallene omfatter alt av bøker solgt i norske bokhandler (inkludert f.eks. bøker på engelsk og fagbøker).

Stikkord: