26. januar arrangerte en rekke organisasjoner på litteraturfeltet et seminar om leselyst. Det ble snakket om utfordringene som møter lesingen ettersom konkurransen utenfra øker, men også hvordan digitale medier og booktok har bidratt til å engasjere en målgruppe som tidligere har vært vanskelig å nå.
Kari Spjeldnæs introduserte begrepet lesekultur fremfor leselyst, og pekte på at det å velge å lese krever både bevissthet og indre motivasjon – samtidig som presset og konkurransen utenfra øker. Her spiller også både verdier og erfaring en rolle: Mens erfarne lesere kan utnytte fleksibiliteten de nye formatene gir, er dette mer krevende for dem som ikke har lesing som en verdi og vane. Men alle lesere må kjempe for lesetiden sin, sa Spjeldnæs, dermed er det også viktig at vi gjør lesing til noe man kan være stolt av.
Booktok har vært en gigantisk gavepakke, og har engasjert en målgruppe som tidligere har vært vanskelig å nå, sa Caroline Heitmann i Norli. Hun erfarer at fenomenet har hatt en stor innvirkning på lesevaner særlig hos unge jenter, og at dette har ført til merkbare endringer i salget i bokhandelen. I en undersøkelse gjennomført av Norli oppgir mange ungdommer at booktok har ført til at de har lest langt mer, og forteller at det har blitt kulere å lese og at det har blitt et nytt fellesskap rundt lesing.
Noe som gikk igjen i flere av innleggene var dessuten linken mellom lesing og identitet: At lesing bidrar til å bygge identitet, samtidig som det å identifisere seg som leser er avgjørende for å finne motivasjonen til å lese og velge boka foran andre medier.
Bak arrangementet sto Bokhandlerforeningen, Den norske Forfatterforening, Den norske Forleggerforeningen, Foreningen !les, Forfatterforbundet, Leser søker bok, Noregs Mållag, Norsk barnebokinstitutt, Norsk Bibliotekforening, Norsk Forfattersentrum, Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening, Norsk Oversetterforening, Norske barne- og ungdomsbokforfattere, Nynorsk kultursentrum og Riksmålsforbundet
Vi ser frem til et videre godt samarbeid om å løfte og styrke lesingen i Norge!
Stikkord: