Ser frem til gode samtaler med politikere om boklov

Fastprisen er en viktig grunnmur som sikrer at bokhandelen kan tilby bokkjøpere over hele landet et stort utvalg av titler, både i fysisk butikk og på nett, sier Anne Schiøtz i Bokhandlerforeningen.

Bokhandelen skal både tilby det kunden etterspør, og inspirere dem til å velge titler de ikke kjenner fra før. Vi skal synliggjøre boka og bidra til at så mange som mulig leser. Det norske språkmarkedet er lite, og fastprisen gir forutsigbarhet for både forfattere, forlag og bokhandlere.

I utgangspunktet ønsker vi oss en boklov som er mest mulig lik dagens bokavtale. Den har både gitt rom for innovasjon, et fantastisk tittelutvalg i ulike formater og svært god tilgjengelighet for bokkunden. Vi ønsker oss en rammeavtale som sikrer fastprisen for nye bøker, men hvor nødvendige detaljer reguleres i en forskrift. Det mener vi er det beste for å både sikre bredde, tilgjengelighet, mangfold og innovasjon i årene som kommer.

Vi ser frem til gode samtaler med politikerne fremover og er glade for signaler om at de vil lytte til hele bransjen.