Litteraturlunsj hos SV og Venstre

20. juni var bokbransjen invitert til Litteraturlunsj hos SV og Venstre. Tema var Leselyststrategi, boklov og budsjett. – Ikke undervurder bokhandelens betydning, evne eller vilje til å bidra, sa direktør i Bokhandlerforeningen Anne Schiøtz i sitt 3 minutters tilmålte innlegg. Les innlegget her.

Bokhandelen leverer på bredde

Klassekampen publiserte 1. juni et intervju i forbindelse med debatten om Bokloven på Lillehammer samme dag. Merkelig nok var det bare to av tre debattanter som fikk uttale seg, nemlig Cecilie Naper og Karine Nyborg, og ikke John Thomasgaard som representerte bokhandelen. I Klassekampen utgave 7. juni, kommer vi derfor med et svar som kan bidra til å nyansere debatten.

Hva mener Bokhandlerforeningen om bokloven – og hvorfor?

Bokhandlerforeningen ønsker seg en enkel lov som gjør at vi kan fortsette å gi leserne et stadig bedre tilbud også i årene som kommer.

Les vårt innlegg i Klassekampen 27.4.22

Ikke begrens bokhandelens mulighet for å gi leserne et stadig bedre tilbud, i hvert fall ikke på en måte det som det verken er dokumentert behov for eller effekt av.

Bokhanderforeningen på Arbeiderpartiets kulturkaffekopp

Betydningen av både fysiske bokhandler og gode digitale tjenester ble tydelig under pandemien.

Medlemsmøte 24. januar kl. 12.00 om boklovsarbeidet. Aslak Sira Myhre forteller om status og prosessen videre.

En ny boklov får konsekvenser for alle som jobber i bokhandelen. Førstkommende mandag 24. januar klokken 12, inviteres alle våre medlemmer til å bli med på et informasjonsmøte om arbeidet som pågår.

Møte med kulturministeren

Forleggerforeningen og Bokhandlerforeningen var invitert til felles møte hos kulturminister Anette Trettebergstuen 30. november.

Godt møte i Kulturdepartementet med Aslak Sira Myhre om boklovsarbeidet

Møtet 24. november lover godt for en kunnskapsbasert prosess hvor alle parter blir hørt. Vi skal bidra med vårt for å få en best mulig lov som sikrer god, variert og tilgjengelig litteratur for folk flest over hele landet!

Startskuddet for arbeidet med ny boklov ble markert 19. november

Regjeringen skal legge frem en ny boklov som skal sikre forutsigbarhet, bredde og kvalitet. Målet er at folk i hele landet skal ha tilgang til et mangfold av litteratur.