Sommerlig opptur i boksalget

I juli 2024 steg salget av papirbøker med 2% sammenlignet med samme periode i fjor. – Viser at papirboka fortsatt står sterkt, sier direktør i Bokhandlerforeningen Anne Schiøtz.

Økning i sommersalget av norske bøker

I juli i år (uke 27-31) ble det solgt over 670 000 papirbøker (i bokgruppe 3-5) i norske bokhandler. Det er en økning på 2% sammenlignet med i fjor.

– Dette viser at papirboka fortsatt står sterkt. Så får vi bare håpe at mange tar med seg de gode lesevanene inn i høsten! sier direktør i Bokhandlerforeningen, Anne Schiøtz.

Sakprosa for barn økte mest

Det var en økning i boksalget i nesten alle kategorier (bokgrupper). Norsk sakprosa for barn og norsk skjønnlitteratur for voksne opplevde den største veksten, med henholdsvis 14% og 12% økning sammenlignet med fjoråret.

Det eneste unntaket var oversatt litteratur, hvor salget falt med 20%. Det kan skyldes at man i fjor hadde flere sterke internasjonale bestselgere.

Noen fakta om lesingen om sommeren:

• Stor bredde i sommersalget: I alt ble det solgt over 25 000 forskjellige titler (isbn) i norske bokhandler i juli, en økning på 7% fra året før.
  • Salget av pocketbøker går til værs om sommeren: Over halvparten (53%) av bøkene som ble solgt i norsk bokhandel i sommer var pocketbøker. Det er på samme nivå som i fjor sommer, men langt over årsgjennomsnittet. I 2023 var for eksempel 33% av bøkene (bokgruppe 3-5) som ble solgt i bokhandelen pocketbøker.
  • Innbundet sakprosa stod for 20% og innbundet skjønnlitteratur for 27% av salget.
  • Ferie øker lesegleden: Folk opplever at ferier og reiser har betydning for hvor mye de leser, viser Leserundersøkelsen 2024*

* På spørsmålet Hva var årsakene til at du leste/lyttet til flere bøker i 2023? svarer 11% at de var mer på ferier og reiser. På spørsmålet Hva er de viktigste årsakene for at du ikke leste i fjor? oppgir 6% at de ikke var på reiser eller ferier. Samtidig oppgis tid som en av de viktigste årsakene til å lese/ikke lese bøker.

Salgstallene som er oppgitt gjelder salg av bøker i bokgruppe 3-5 i uke 27-31. For mer informasjon om boksalget, se Bokhandlerforeningens salgsstatistikk og den ukentlige og månedlige boklista

Stikkord: