Sommerlista – disse bøkene får bli med på sommerferie

Bokhandlerforeningen har publisert sommerlister med oversikt over hvilke nye bøker som har solgt best i juni - og som dermed kanskje er med på sommerferie i år. Her er bøkene som kommer høyest opp på lista!

Pocketbøker dominerer

Det spesielle for salget om sommeren er at det selges flere pocketbøker enn ellers i året. I juni utgjorde salget av pocketbøker 47 prosent, mot 35 prosent totalt for første halvår. At folk gjerne plukker med seg en pocketbok på ferie bekreftes av Camilla Karlsen, som er butikksjef for tre av ARK-butikkene på Oslo Lufthavn.

Mest krim på lista over pocketbøker og god variasjon i salget av ny skjønnlitteratur

Det er mye krim som dominerer på pocketlista i juni og helt på topp  finner vi Siste spiker av Stefan Ahnhem. Boklista for (innbundet) ny skjønnlitteratur viser stor variasjon. I tillegg til både krim og god underholdningslitteratur, finner vi mange kritikerroste bøker – som for eksempel Fyrstene av Finntjern av Lars Elling, Kairos av Jenny Erpenbeckog Tilintetgjøre av Michel Houellebecq. Øverst på den skjønnlitterære listen finner vi – ikke overraskende – Å vanne blomster om kvelden av Valérie Perrin, som har preget boklistene store deler av vårhalvåret.

Bøker som gir et pusterom i hverdagen

Det er ikke overraskende at vi finner mye krim og klassiske “sommerbøker” på sommerlistene. Kanskje kan det handle om at dette er bøker det er lett å slappe av med, som man man kan leve seg inn i og som gir et lite pusterom fra hverdagen.

Erfaringsmessig vet vi at viktige motiver for å lese er at vi kan leve oss inn i litteraturen og «flykte» fra virkeligheten. I tillegg ønsker mange av oss bøker vi «ikke klarer å legge fra oss». Mange av oss leser fordi vi ønsker oss en pause fra hverdagen. Spesielt i ferien ønsker vi kanskje bøker som får oss til å slappe av.  Så er det også selvsagt mange andre motiver som spiller inn, som at vi ønsker å lese bøker som kan lære oss noe og gi oss ny kunnskap.

Barn og unge

Jørn Lier Horst (som også dukker opp på bestselgerlistene for skjønnlitteratur og pocket), får førsteplassen på sommerlista for barn og unge, men boka Jakten på campingkongen. Også Horsts Operasjon Ninja kommer høyt opp på lista.

Generell litteratur

På sommerlista for generell litteratur finner vi en god blanding av bøker om reise, matlaging og selvutviklingsbøker, i tillegg til andre typer fag- og debattbøker. Vi finner blant annet Hva og når skal vi spise? av Marit Kolby og Psykolog med sovepose av Johanne S. Refseth på henholdsvis første og andre plass, som begge har ligget på bestselgerlistene lenge. I tillegg har sommerquizbøkene solgt godt.

Kildegrunnlag

Sommerlistene er utarbeidet av Bokhandlerforeningen og baserer seg på innrapportert salg per ISBN av nye bøker i bokgruppe 3-5 blant medlemmer i Bokhandlerforeningen fra følgende bedrifter: Adlibris, Aksdal Bok og Papir, Akademika.no, ARK, Bokkilden, Boksalongen LiB, Bookis.no, Haugenbok.no, Libris, Norli, Notabene, Sagene Bokhandel og Tynset Bokhandel. Bokdata fra Bokbasen AS.