Lesemuskelen må trenes opp på lik linje med andre muskler

Mange av oss har store ambisjoner om å lese mye i feriene – og komme oss gjennom alle bøkene vi ikke har fått lest resten av året. Bokhandler Camillas tips er å senke ambisjonene et par hakk: – Du trenger ikke starte med Tolstoj med en gang. Det frister jo mer med gjentakelse hvis man bedriver lystlesing enn pliktlesing!

Bilde fra ARK Bokhandel Gardemoen.

Det frister jo mer med gjentakelse hvis man bedriver lystlesing enn pliktlesing

Mange av oss har store ambisjoner om å lese mye i feriene – og komme oss gjennom alle bøkene vi ikke har fått lest resten av året. Men når sommeren først kommer, hender det at feriebunken blir litt tyngre å komme seg gjennom enn vi trodde. Camillas tips er å senke ambisjonene et par hakk:

Hvis det er lenge siden du har lest noe, så snakk gjerne med betjeningen i bokhandel eller les bak på bøker. Du trenger ikke starte med Tolstoj med en gang. Men kanskje en hyggelig roman, som kan få deg til å fnise på solsenga. Lesemuskelen må trenes opp på lik linje med alle andre. Og det frister jo mer med gjentakelse hvis man bedriver lystlesing enn pliktlesing!

Mange kunder er innom for å kjøpe seg en bok eller tre

Camilla Karlsen, som er butikksjef for tre av ARK-butikkene på Oslo Lufthavn, sier at det nå er høysesong for flyplassbokhandlene, med mange kunder som er innom for å hamstre ferielitteratur.

– I ferien leser man gjerne mer enn til vanlig. Vi har mange kunder som er innom for å kjøpe med seg en pocketbok eller tre. Det er også typisk at folk kjøper mer bøker til seg selv og familien om sommeren, og mindre gaver enn resten av året. Den største forskjellen er altså ikke hva folk kjøper, men hvem de handler til.

Vi kjøper nyheter i pocket og bøkene vi ikke har rukket å lese så langt i år

På spørsmål om hva kundene kjøper, svarer hun:

Nyheter i pocket styrer mye av omsetningen. Bøker som gikk godt i innbundet før jul, får alltid god fart i pocket om sommeren! De kritikerroste bøkene vi ikke har fått tid til å lese ennå, får også ofte en plass i håndbagasjen.

Forrige uke var så mye som 52 prosent av de solgte bøkene pocketbøker. Det er betraktelig høyere enn resten av året. Blant de kritikerroste forfattere som dukket opp på bestselgerlista for pocket for uke 26, finner vi blant annet Elskede barn av Romy Hausmann og Linn Ullmanns Jente, 1983. I tillegg tyder boklistene (ikke overraskende) på at mange pakker med seg krimbøker  og lettere underholdning i kofferten.

–  Vi vet at mange liker å lese bøker hvor de kan leve seg inn i litteraturen og «flykte» fra virkeligheten. I tillegg ønsker mange av oss bøker vi ikke klarer å legge fra oss. Spesielt i ferien ønsker vi kanskje bøker som får oss til å slappe av, sier Anne Schiøtz, direktør i Bokhandlerforeningen. –  Men også bøker som man kan lære noe av, er en viktig faktor når man velger bok, sier hun.

Boklista for uke 26 finner du her.

Ungdom kjøper bøker de har sett på #booktok

Camilla forteller at også barn og ungdom kommer innom bokhandelen på flyplassen.

Fenomenet #booktok på TikTok er utrolig morsomt for oss i bokhandelen! Vi har stadig flere ungdommer innom – både gutter og jenter – som er på jakt etter en bok de har fått anbefalt på TikTok. Derfor følger vi nøye med på hva som rører seg i dette markedet, og har hele veien oppdaterte lister. Vi merker også at mange foreldre er opptatt av at barna deres skal lese i sommer, for å vedlikeholde lesehastighet.

Jeg vil gjerne slå et slag for familiehøytlesning i feriene. Finn en bok som familien kan lese høyt av til kveldsmaten eller frokosten hver dag. Der blir ofte et hyggelig fast innslag i ferien. Man kan jo bytte på å være den som leser høyt også, legger hun til.

– Lesemuskelen må trenes opp på lik linje med andre muskler, sier Camilla Karlsen som er butikksjef på Gardermoen.

Salget øker mest i begynnelsen av ferien

Camilla understreker at bokhandelen på Gardemoen ikke kan sammenlignes med andre butikker. Men Bokhandlerforeningens tall viser også en generell økning boksalget om sommeren. Salget ser ut til å ta seg opp rundt uke 25 (som i år er 20.-26. juni) før det går tilbake til normalen omkring uke 30 (i år siste uken i juli). Dermed kan det se ut som om vi kjøper spesielt mye bøker i begynnelsen av ferien.

Det er mest fart i butikkene mens folk forbereder ferien. Også ser vi noe «kose-shopping» når de har kommet frem til destinasjonen, forteller Camilla.