Tusenvis av forskjellige bøker under årets juletrær

Første uken i desember ble det solgt over 17 000 forskjellige titler i norske bokhandler.

Tusenvis av forskjellige bøker under årets juletrær

Folk kjøper og leser utrolig variert

Desember er den travleste tiden for bokhandelen, og den måneden det selges klart flest bøker. Bare i uke 49 har det blitt solgt over 17 000 titler fordelt på over 300 000 bøker i norske bokhandler, viser Bokhandlerforeningens tall.

– Folk kjøper og leser utrolig variert. Vi har hatt en svært god bokhøst, hvor mange store navn har kommet med nye bøker som selger godt. Samtidig er det fortsatt sånn at det klart viktigste for boksalget i norsk bokhandel er bredden i boktilbudet. I løpet av et år ser vi at de hundre mest solgte bøkene, kun utgjør mellom 15-20 prosent av totalt antall solgte bøker,  sier Anne Schiøtz, direktør i Bokhandlerforeningen.

Bøker er populære julegaver

Leserundersøkelsen 2022 viser at mer enn 37% av bøkene som kjøpes i bokhandelen kjøpes til andre. I en undersøkelse gjennomført av Ipsos (November 2022) kommer bøker på en delt femteplass over hva folk ønsker seg mest til jul

– Til tross for tøffere økonomiske tider, så finnes det heldigvis bøker i prisklasser som er levelig for mange. Det store utvalget gjør at det alltid er mulig å finne en personlig gave tilpasset den enkeltes interesser og preferanser, mener Schiøtz.

Disse bøkene solgte mest første uke i desember

Forrige uke var Jo Nesbø, Zeshan Shakar og Cormac McCarthy blant de forfatterne som ble mest kjøpt, viser Bokhandlerforeningens boklister. Av barnebøker er det Erlend Loes omarbeiding av Charles Dickens En julefortelling (illustrert av Lisa Asiato) som selger mest, mens Herman: Historier fra en udiagnostisert oppvekst (Erlend Loe og Herman Flesvig) kommer på andreplass. Den boka som solgte aller mest i norske bokhandler var Trude Eide Straumes Den store airfryerkokeboka. Samtidig ser vi gjerne at det er store variasjoner fra butikk til butikk i hvilke bøker som selger mest. For eksempel er lokallitteratur alltid en populær julegave.

Tallene som er oppgitt gjelder norske og oversatte bøker (bokgruppe 3-5). Bokhandlere rundt omkring i landet forteller også at salget av engelske bøker har gått tydelig opp i år, og da spesielt bøker som trender på TikTok under hashtagen booktok.

Her finner du oppdatert statistikk over antall solgte bøker og titler i bokhandelen>>