Lesing er grunnleggende for språkutvikling, læring og kritisk tenkning. Det er veldokumenterte sammenhenger mellom lesing av skjønnlitteratur i tidlig alder og senere leseferdigheter. Spesielt har man funnet positive effekter ved lesing av papirbøker (Mangen, 2022).
Den internasjonale dagen for lese- og skriveferdighet ble opprettet av UNESCO i 1946. Dagen skal minne verdenssamfunnet på at å lese og skrive er en menneskerettighet, sammen med retten til utdanning.
I år er første året Norge markerer FNs Internasjonale dag for lese- og skriveferdighet. Dette gjøres gjennom kampanjen Lesetimen – hvor alle oppmuntres til å lese en time fra klokken 1900. Det er den finske organisasjonen Barn- och ungdomsstiftelsen som står bak Read Hour 2019.
Lesetimen oppfordrer deg til å lese en time kl 1900 den 8. september. Les sammen med barna, familie, venner, naboer, kolleger eller alene. Del gjerne et bilde av din lesetime i sosiale medier med teksten «Lesetimen feirer lesing på ulike måter. Jeg/vi markerer Lesetimen 2022 med å lese denne boka!» og tagg med #lesetimen og #readhour. Mer om lesetimen her>>
I forbindelse med dagen, har vi bedt bokhandelen svare på hva de gjør og kan gjøre for å bidra til økt leselyst og leseferdighet i befolkningen.
Angelique Heggheim, innehaver av Sagene Bokhandel:
Vår rolle er å være et vandrende bokleksikon! Sagene bokhandel tar inn kvalitetsbøker og forsøker å gi bra oppfølging og gode råd. Vi kjenner kundene våre, noe som gir oss bedre innsikt i å formidle hva de – og barna og barnebarna og foreldre og vennene deres – kan like å lese.
For å fremme leselyst, kan bokhandelen ha et bredt og godt utvalg av bøker! Man kan ha bøker på originalspråk, finne på morsomme og aktuelle temaer og oppdatere seg på hva som finnes der ute. Det finnes alltid mulighet for å gjøre mer; man kan sette i gang lesesirkler, invitere til å formidlingskvelder, opplesinger – eller hva med litteraturbingo?
Emilie Jarto, kategorisjef for barne- og ungdomslitteratur i ARK Bokhandel AS:
Det viktigste tiltaket ARK gjør for å fremme leselyst for barn er ARKs barnebokpris. Prisen har siden 2002 blitt tildelt norske barnebokforfattere som skriver for målgruppen 9-12 år. Det er barna selv som leser og kårer årets beste barnebok. I år består juryen av 10.000 barn fra 5.-7. klasse fordelt over hele landet.
Det viktigste med ARKs barnebokpris er at den inspirerer til lesning. Vi samarbeider også med Elevkanalen for å sikre at det lages relevant undervisningsopplegg til skolene rundt de fem nominerte bøkene. ARKs barnebokpris skal sette fokus på god litteratur for barn, og stimulere norske forfattere til å skrive enda flere og bedre barnebøker.
Caroline Heitmann, markedssjef i Norli:
Barn og leselyst har høyt fokus hos Norli. Hver høst arrangerer vi Norges største lesekonkurranse for grunnskolen – Norli Junior lesekonkurranse – som engasjerer ca 3000 klasser med totalt 50.000 elever. Årets konkurranse starter 12. September. Konkurransen er tilrettelagt for barn med lesevansker, og mange som normalt ikke leser så mye, får vekket konkurranseinstinktet og leser mange tusen sider.
Vi har også laget en anbefalingsmotor, Norli Junior Boktipser, basert på de 4,5 millioner bøkene barna har lest og registrert på norlijunior.no. Her kan barna velge at de vil ha tips fra barn med samme alder og bokpreferanser som dem selv, og få opp lister med anbefalinger. I bokhandlene bruker vi også mye ressurser på å ha et oppdatert og godt utvalg av barnebøker, slik at barna kan finne alt det de er interessert i.
Mer om den internasjonale dagen for lese- og skriveferdighet her>>
Stikkord: