Merk at lovens § 7 (eksemplarsalg av lydbøker i strømmetjenester) først trer i kraft 1. januar 2025. De andre bestemmelsene, med unntak av § 12 (avanseregulering), gjelder fra 1. januar 2024. Bøker utgitt i 2023, følger den gamle bokavtalen frem til 1. mai 2024.
I forbindelse med en ny lov, kan det kunne dukke opp nye spørsmål. Mange svar kan finnes i lovens forarbeider. Med forarbeider mener vi her høringsnotatet til loven, selve lovproposisjonen (Prop 82 L) og Stortingets innstilling til loven, samt høringsnotatet til forskriften.
Lovens formål er å legge til rette for bredde, mangfold og kvalitet i litteraturen som utgis i Norge, og å sikre at alle i landet har god tilgang til denne litteraturen.
Loven skal også:
Prop 82 L, kap. 19 Merknader til de enkelte bestemmelsene, s. 89:
Til § 1
Prop. 82 L 2022–2023 Lov om omsetning av bøker (bokloven), kap 4 Lovens formål, s.24:
Departementet understreker at utgivere og forhandlere er helt sentrale for å oppnå lovens formål.
Har du spørsmål, så send en e-post til firmapost@bokhandlerforeningen.no, så deler vi spørsmål og svar her så langt det lar seg gjøre.
I denne loven menes med:
a. bok: utgivelse med ISBN–nummer innenfor lovens virkeområde, som uavhengig av publiseringsformat tilgjengeliggjøres for publikum, for eksempel ulike formater av en papirbok, en e-bok eller en innlest parallellutgave av en papirbok eller en e-bok (lydbok)
b. utgiver: fysisk eller juridisk person som utgir bøker
c. forhandler: virksomhet som omsetter bøker til sluttkunde, fysisk eller digitalt
d. sluttkunde: enhver som kjøper eller på annen måte betaler for tilgang til bøker til andre formål enn videresalg
e. fastpris: bindende utsalgspris til sluttkunde på en bok.
Prop 82 L, kap. 19 Merknader til de enkelte bestemmelsene, s. 89/90:
Til § 2. Paragrafen definerer sentrale begreper i loven.
Det er altså viktig å merke følgende:
§ 3.Saklig og geografisk virkeområde
Loven gjelder for omsetning av bøker som:
a. utgis på bokmål, nynorsk, samiske språk eller de nasjonale minoritetsspråkene kvensk, romani og romanes, OG
b. utgis av norske utgivere for salg gjennom norske forhandlere.
Forskriftens § 1 Unntak fra virkeområdet til bokloven
Bokloven §§ 6 første ledd og 7 første ledd gjelder ikke for utgivere som kun utgir egne bøker på eget forlag.
Høringsnotat forslag til ny forskrift om omsetning av bøker:
Departementet skriver at «Forslaget § 1 unntar selvpublisister som omsetter egne bøker til sluttkunde fra boklovens bestemmelser om skaffe- og leveringsplikt og tilbuds- og leveringsplikt (bokloven §§ 6 og 7)». (s.2). «Selvpublisister» beskrives under kap 3.1.1. som «selvpublisister som fungerer som både forlag og bokhandel uten å ha dette som hovedgeskjeft, samt de minste forlagene». Unntaket eksemplifiseres til å gjelde for blant annet historielag og lokale utgivelser, som er «aktører som kan gi ut bøker med ideelt formål, beregnet for et avgrenset lokalt marked». Og i kap. 3.1.2 står det at «Med selvpublisist menes en utgiver som kun utgir egne bøker på eget forlag (s.5).» I samme kapittel står det også at «formålet med unntaksforslaget ikke er at større aktører som opererer profesjonelt skal unntas fra skaffeplikten og tilbudsplikten i bokloven §§ 6 og 7». Videre skriver departementet at boklovens §7 kan «medføre urimelig store negative konsekvenser for små, hobbybaserte aktører som ikke omsetter bøker profesjonelt, både av økonomisk og praktisk art. Dette gjelder i hovedsak privatpersoner som utgir selvpubliserte lydbøker med ISBN-nummer og kun selger disse til forbruker via privatpersonens eget nettsted.
Prop 82 L, kap. 19 Merknader til de enkelte bestemmelsene, s. 90:
Til § 3
Har du spørsmål, så send en e-post til firmapost@bokhandlerforeningen.no, så deler vi spørsmål og svar her så langt det lar seg gjøre.
Høringsnotat forskrift, kap. 1 Om høringsnotatet og forskriftsforslaget, s. 2:
Prop 82 L, kap. 19 Merknader til de enkelte bestemmelsene, s. 91:
Til § 5 Bestemmelsen lovfester rammene for fastprisordningen.
Svaret er nei.
Har du spørsmål, så send en e-post til firmapost@bokhandlerforeningen.no, så deler vi spørsmål og svar her så langt det lar seg gjøre.
Forarbeider:
Høringsnotat forskrift, kap 3.2.4.2, s. 8:
Forarbeider:
Forarbeid i høringsnotatet til forskriftene, s. 9/10:
§ 6.Plikt til å skaffe og levere papirbøker og e-bøker
Prop 82 L, kap. 19 Merknader til de enkelte bestemmelsene, s. 91:
Prop 82 L, kap. 10.4.2 Skaffeplikt, s. 62:
Prop 82 L, kap. 10.4.1 Generelt om skaffe- og leveringsplikten , s. 62:
Prop 82 L, kap. 10.4.1 Særskilt om leveringsplikten og forholdet til åndsverksloven, s. 62/63:
Har alle forhandlere skaffeplikt?
Nei, det er kun forhandlere «som har bøker som sin kjernevirksomhet» som har skaffeplikt. Det vil i prinsippet si bokhandler har skaffeplikt, mens for eksempel dagligvarehandel ikke har dette. Forlagene plikter også kun å levere bøker til forhandlere som «har bøker som sin kjernevirksomhet». Merk at loven også sier at du som bokhandel kun har skaffeplikt på bøker som forlagene har gjort tilgjengelig i en distribusjonstjeneste, eksempelvis Bokdatabasen.
Har du spørsmål, så send en e-post til firmapost@bokhandlerforeningen.no, så deler vi spørsmål og svar her så langt det lar seg gjøre.
Merk at denne paragrafen ikke trer i kraft før 1. januar 2025, se § 14.
§ 7.Plikt til å tilby og levere digitale lydbøker
Prop 82 L, kap. 19 Merknader til de enkelte bestemmelsene, s. 92:
Til § 7
Har du spørsmål, så send en e-post til firmapost@bokhandlerforeningen.no, så deler vi spørsmål og svar her så langt det lar seg gjøre.
Høringsnotat forskrift, kap. 1 Om høringsnotatet og forskriftsforslaget, s. 3:
Prop 82 L, kap. 19 Merknader til de enkelte bestemmelsene, s. 92:
Til § 8
Dagens bokavtale mellom Bokhandlerforeningen og Forleggerforeningen om litteraturabonnement fortsetter å løpe for våre respektive medlemmer.
Har du spørsmål, så send en e-post til firmapost@bokhandlerforeningen.no, så deler vi spørsmål og svar her så langt det lar seg gjøre.
§ 9.Samarbeid om felles salgsperioder
Utgivere og forhandlere kan samarbeide om felles salgsperioder for bøker uten fastpris. En utgiver kan i forbindelse med salgsperiodene kun fastsette veiledende utsalgspriser for sine bøker.
Samarbeidet kan ikke gå ut på å begrense en forhandlers adgang til å gjennomføre salg utenom de felles salgsperiodene eller å begrense felles salgsperioder til visse kampanjer.
Prop 82 L, kap. 19 Merknader til de enkelte bestemmelsene, s. 92:
Til § 9
Prop. 82 L, kap. 13.4 Departementets vurderinger, s. 74:
Paragrafen innebærer at Bokhandlerforeningen og Forleggerforeningens medlemmer eksempelvis fortsatt kan samarbeide om det årlige Mammutsalget.
Har du spørsmål, så send en e-post til firmapost@bokhandlerforeningen.no, så deler vi spørsmål og svar her så langt det lar seg gjøre.
§ 10.Betalings-, frakt- og leveringsbetingelser
Høringsnotat forskrift, kap. 1 Om høringsnotatet og forskriftsforslaget, s. 3:
Prop 82 L, kap. 19 Merknader til de enkelte bestemmelsene, s. 92/93:
Til § 10
Prop 82 L, kap. 14.4 Departementets vurderinger, s. 76:
Frakt- og leveringsbetingelser som er regulert i bokavtalen mellom Bokhandlerforeningen og Forleggerforeningen (vedlegg 3) fortsetter å løpe til annet er avklart.
Har du spørsmål, så send en e-post til firmapost@bokhandlerforeningen.no, så deler vi spørsmål og svar her så langt det lar seg gjøre.
§ 11.Forbud mot forskjellsbehandling
Prop 82 L, kap. 19 Merknader til de enkelte bestemmelsene, s. 92/93:
Til § 11
Har du spørsmål, så send en e-post til firmapost@bokhandlerforeningen.no, så deler vi spørsmål og svar her så langt det lar seg gjøre.
Ikke i kraft (i kraft fra den tid Kongen bestemmer, se § 14). Stortinget har bedt om at regjeringen gjennomfører en ekstern gjennomgang av avanseregulering for å avstemme de ulike innspillene fra bokbransjen, før bestemmelsen i bokloven § 12 settes i kraft, ref. Stortingets anmodningsvedtak nr. 801 av 12. juni 2023 (Innst. 461 L (2022-2023).
Høringsnotat forskrifter, kap. 1 Om høringsnotatet og forskriftsforslaget, s. 3:
Innst. 461 L – 2022–2023, kap. 4. Komiteens tilråding, s. 17:
Innst. 461 L – 2022–2023, kap. 2.20 Innkjøpsrabatt til forhandler(avanseregulering), s. 13/14:
(Utdrag. Uthevinger under er gjort av Bokhandlerforeningen).
Bokhandlerforeningen har hele tiden vært tydelige på at vi mener avanseregulering vil gi motsatt effekt av hva som er formålet med loven. Vi merker oss også at Stortinget støtter vår vurdering om at behovet for avanseregulering ikke er tilstrekkelig utredet og er glade for at Stortinget har bedt regjeringen utrede dette av en ekstern aktør. Fremdrift her er ikke kjent utover at det er satt av midler til utredningen i statsbudsjettet for 2024.
§ 13.Forholdet til konkurranseloven
Innenfor denne lovens virkeområde skal bestemmelsene i loven ved motstrid gå foran bestemmelsene i konkurranseloven.
Prop 82 L, kap. 19 Merknader til de enkelte bestemmelsene, s. 94:
Til § 13
§ 14.Ikrafttredelse og overgangsregler
(1) Fra 1 jan 2024 med unntak av § 7 som trer i kraft 1 jan 2025 og med unntak av § 12, iflg. res. 1 sep 2023 nr. 1379.
§ 7.Overgangsbestemmelser for bøker i fastpris etter en gjeldende bokavtale
Høringsnotat forskrift, kap. 1 Om høringsnotatet og forskriftsforslaget, s. 2:
Prop 82 L, kap. 19 Merknader til de enkelte bestemmelsene, s. 94:
Til § 14
Alle bøker utgitt i 2023 vil følge dagens bokavtale frem til og med 30.april 2024. Det vil si at det i 2024, for siste gang, kan gjennomføres 1. mai salg som vi kjenner det fra før. Det vil også si at i en kort overgangsfase fra januar og ut april, så vil det være mulig å gi 12,5 prosent på titler utgitt i 2023, men ikke på titler utgitt i 2024.
Har du spørsmål, så send en e-post til firmapost@bokhandlerforeningen.no, så deler vi spørsmål og svar her så langt det lar seg gjøre.
Fra den tiden loven begynner å gjelde, gjøres følgende endringer i lov 16. juni 2017 nr. 50 om Likestillings- og diskrimineringsombudet og Diskrimineringsnemnda:
§ 1 andre ledd bokstav g skal lyde:
g. skipsarbeidsloven kapittel 10, med unntak av § 10-1 tredje ledd.
§ 10 tredje ledd første punktum skal lyde:
Nemnda kan henlegge en sak dersom forholdet er av bagatellmessig art, forholdet det er klaget over åpenbart ikke er i strid med de bestemmelser som er nevnt i § 1 annet og fjerde ledd, eller saken etter bevisets stilling ikke lar seg opplyse tilstrekkelig.
Stortinget lager lover, mens Kulturdepartementet kan lage forskrifter som utfyller loven. Bokloven har flere paragrafer hvor Kulturdepartementet enten allerede har, kan eller skal komme med utfyllende forskrifter.
Bestemmelsene er i all hovedsak videreføring av gjeldende rett og praksis. De viktigste forskjellene er at:
Stikkord: