ARKs barnebokpris til Ingvild Bjerkeland

10 000 femte-, sjette- og syvendeklassinger fra flere hundre skoler over hele landet har kåret grøsseren "Udyr" som årets beste barnebok.

Prisvinner Ingvild Bjerkeland signerte boken sin "Udyr" til spente elever fra Linderud skole under utdelingen av ARKs barnebokpris 16. november.

ARKs barnebokpris kåres av de ærligste leserne

ARKs barnebokpris er en litterær pris hvor det er barna selv som får velge sin favoritt gjennom lesing og ulike aktiviteter sammen med lærer og skolebibliotek.

ARKs barnebokpris ble i år delt ut for tjueførste gang, og har blitt en etablert og ettertraktet pris blant norske barne- og ungdomsforfattere. Udyr konkurrerte med bøker fra Victor Sotberg og Odin Helgheim, Heidi Marie Vestrheim, Helene Flood og Ørjan Zazzera Johansen.

– For ei bok som Udyr betyr denne prisen veldig mye, sier Ingvild Bjerkeland . – Det er en ganske mørk historie om to barn som er på flukt og boka tar opp flere store og vanskelige spørsmål, sier hun. Prisvinneren mener at voksne har lett for å undervurdere barna og tenke at de bare er interesserte i lett underholdning. – Barna er også opptatt av det som skjer i verden, og de vil gjerne vite mer og diskutere disse tingene. Dette viser de når de stemmer frem en bok som denne, sier Ingvild.

Elever fra Linderud skole intervjuer prisvinner Ingvild. – Blir det en oppfølger?", lurer de på.

Tar barnas stemme på alvor

–  ARKs barnebokpris er en litteraturpris som kåres av de ærligste leserne, sier Emilie Jarto, kategorisjef for barne- og ungdomslitteratur i ARK Bokhandel.

Det er en jury bestående av ARK-ansatte og barn i målgruppen som bestemmer hvilke av forlagenes påmeldte bøker som blir nominert til prisen. De fem bøkene som får flest poeng blir nominert til årets pris.

– Deretter leser og vurderer 10 000 skoleelever fra 5.-7. klasse de nominerte bøkene og stemmer frem en vinner, forklarer Emilie Jarto. Hun forteller at barna som bidrar synes det er stor stas å få være med i juryen.

– Det er utrolig gjevt! Vi ser at elevene som deltar i juryen engasjerer seg og vi tror dette vil bidra til at de fortsetter å lese mer, sier Emilie Jarto.

Emilie Jarto er svært fornøyd med vinneren. – Udyr byr på grøss fra første side og er både lettlest og morsom, sier hun. – Dette er ei utrolig spennende bok som du ikke greier å legge fra deg, legger hun til. Jarto tror at dette er ei bok som vil fenge mange barn, også de som kanskje vanligvis ikke leser så mye.

I barne- og ungdomsundersøkelsen, gjennomført av Ipsos for Bokhandlerforeningen og Forleggerforeningen i vår, så kom det nettopp frem at barn og unges aller viktigste motivasjon for å lese er at bøkene må være spennende. I tillegg vil de gjerne kunne leve seg inn i handlingen. Les undersøkelsen her>

– ARKs barnebokpris tar barnas stemme på alvor. Hvis vi vil ha flere unge lesere, må vi lytte til hva det er barna selv ønsker å lese, sier Anne Schiøtz, direktør i Bokhandlerforeningen.

Samarbeider med skolene for å øke leselyst

Bokhandelen gjør en betydelig innsats for å fremme leselyst. ARK har sin barnebokpris og Norli gjennomfører årlig Norli Junior. Til sammen når de mange titalls tusen barn.

– Om vi skal klare å øke leselyst blant nye generasjoner, slik man ønsker med den nye leselyststrategien, må alle feltene i litteratur-Norge jobbe sammen. Samarbeidet som bokhandelen har med skolen er gode eksempler på dette, sier Schiøtz.

– ARKs Barnebokpris er ikke bare viktig for leserne, forfatterne og forlagene, men også for ARK og kundene våre, fordi den synliggjør og gir velfortjent oppmerksomhet til ny norsk barnelitteratur, sier Emilie Jarto, kategorisjef for barne- og ungdomslitteratur i ARK Bokhandel. Her sammen med en glad og rørt Stein Ove Gudmundsrud, adm.dir. i ARK., etter utdelingen.