Boklistene er tilbake – og én norsk forfatter starter høsten med et pang

Etter stille sommertider, dukker nye titler igjen opp på boklista. Men førsteplassen er fremdeles ikke til å rikke.

Unni Lindell har fått en god start på høsten. Foto: Eivind Taksrud

Ny krim fra Lindell går rett til topps

Etter noen ukers sommerferie, er boklistene igjen oppe og går. Som vanlig har det vært lite bevegelse i sommerukene, men forrige uke dukket det opp flere nye titler – og man begynner å merke at bokhøsten er i ferd med å sette i gang. Spesielt én bok peker seg ut. Unni Lindells Fremmedlegeme kom i salg mandag forrige uke, og gikk rett inn på andreplass på boklista for skjønnlitteratur. Samtidig tar boka førsteplassen på eboklista. VG har gitt Fremmedlegeme en femmer, og beskriver den som «en engasjerende krim om menns vold mot kvinner. Og om hevnen som venter.»

Førsteplassen på lista for skjønnlitteratur er imidlertid ikke til å rikke: Å vanne blomster om kvelden av Valérie Perrin har ligget stabilt øverst hele sommeren, og runder nå 29 uker på boklista.

Andre nye navn på boklista for skjønnlitteratur denne uka er Veien vi må gå av Katrine Wessel-Aas, Natteløperen av Karin Fossum, Familieverdier av Jens M. Johansson, Kartografen av Anette Hemming, Vokterne av John Grisham og Drømmehuset av Veronica Henry. Både Natteløperen og Veien vi må gå har også kommet inn på eboklista for første gang, sammen med I går av Agota Kristof og Giftig blanding av Frid Ingulstad.

Her er alle nykommerne på boklista i uke 30

Trykk på linkene for å komme til de fullstendige boklistene.

Skjønnlitteratur voksne: Unni Lindell: Fremmedlegeme, Katrine Wessel-Aas: Veien vi må gå, Karin Fossum: Natteløperen, Jens M. Johansson: Familieverdier, Anette Hemming: Kartografen, John Grisham: Vokterne, Veronica Henry: Drømmehuset

Generell litteratur voksne: Ida Wirak Trettevik: Strikk med Witre Design, Ena-Maria Hijman: Fett & forstands favoritter, Per Vollestad: De sang for livet

Barn og ungdom: Mona Berntsen: Mona og dansedrømmen, Hans Jørgen Sandnes: Dypfryst, Jan Chr. Næss: Natta, natta store biler

Pocket- og billigbok: Lars Saabye Christensen: Byens spor: Jesper og Trude, Herbjørg Wassmo: Mitt menneske

E-bøker: Unni Lindell: Fremmedlegeme, Karin Fossum: Natteløperen, Katrine Wessel-Aas: Veien vi må gå, Agota Kristof: I går, Frid Ingulstad: Giftig blanding

Kriterier og kildegrunnlag for Boklista finner du her.

Stikkord: