Deler erfaringer på tvers av landegrenser: Bokhandlerutveksling hos Norli Universitetsgata

De siste ukene har Norli Universitetsgata tatt imot to utenlandske bokhandlere på utvekslingsprogram. – Å være vertskap for bokhandlere fra andre land gir oss en kjempegod mulighet til å dele erfaringer og kompetanse på tvers av landegrenser, sier Marianne Doxrud, HR- og Kommunikasjonssjef i Norli.

Iver Høy, butikksjef i Norli Universitetsgata, forteller at britiske Aileen skal jobbe i flere avdelinger og skygge ulike ansatte for å bli best mulig kjent med butikken mens hun hospiterer.

Som en del av utvekslingsprogrammet til RISE Bookselling, tar Norli Universitetsgata denne høsten imot flere utenlandske bokhandlere.

– Å være vertskap for bokhandlere fra andre land gir oss en kjempegod mulighet til å dele erfaringer og kompetanse på tvers av landegrenser. I Norli har vi mye å være stolte av, og mye å lære som kan gjøre oss enda bedre. Utvekslingsprogrammet gir oss muligheten til det. Norli sitt medlemskap i bokhandlerforeningen har gitt oss en unik mulighet til å være med på RISE sin bokhandlerutveksling. Nå håper jeg også at våre bokhandlere bruker muligheten til å søke på utveksling, sier Marianne Doxrud, sier Marianne Doxrud i Norli.

Kjernen i det vi driver med er det samme

– Utvekslingen er en mulighet til å se hvordan andre bokhandler drives, og hvordan bokbransjen er forskjellig fra land til land. Jeg kan lære og ta med meg de erfaringene hjem, og samtidig dele mine erfaringer med dem som jobber her, forteller britiske Aileen Marr, som er på utveksling hos Norli Universitetsgata denne uka.

Aileen Marr utenfor Norli Universitetsgata, hvor hun er på utveksling denne uka. Første dagen får hun jobbe på avdelingen engelske bøker, og forteller at hun er imponert over utvalget. - Det er mye av det samme som vi selger hjemme.

Til vanlig arbeider Aileen i den uavhengige bokhandelen Mostly Books i Abingdon, England. Tidligere har hun også jobbet i den engelske bokhandler-kjeden Daunt Books.

– Det er jo en del forskjeller mellom å jobbe i en liten versus en stor bokhandel. Det som er fint her, er at det virker som at de ansatte er involvert i driften, selv om det er en stor kjede. Ellers virker det generelt å være mye likt mellom ulike land når det kommer til salg av bøker. Kjernen i det vi driver med er jo det samme. Men en stor forskjell er at vi i England har fripris på bøker. Det gjør at dagligvarebutikkene og Amazon kan selge bøker for mindre enn vi må betale for dem.

Om utvekslingsprogrammet: Gratis og åpent for alle medlemmer

Det er den Europeiske Bokhandlerforeningen som er ansvarlige for utvekslingsprogrammet for bokhandlere (RISE). Målet med initiativet er å styrke bokhandelen ved å hente inspirasjon og kunnskap på tvers av landegrenser. I våres kunne ansatte i bokhandler for første gang søke om en tredagers utveksling til utenlandske bokhandler, og 20 bokhandlere fra forskjellige land fikk støtte til å reise. Blant disse var det fire norske bokhandlere.

– Tilbakemeldingene vi har fått er veldig positive. Bokhandlerne er glade for å se hvordan andre bokmarkeder fungerer. Mange kommer hjem med følelsen av at bokhandlere står overfor de samme utfordringene uansett hvor de befinner seg, sier direktøren i den Europeiske bokhandlerforeningen Julie Belgrado.

I slutten av september åpnes det for å søke på utveksling i første kvartal av 2023. Utvekslingen er gratis, og alle Bokhandlerforeningens medlemmer er kvalifisert til å søke

Les mer og søk om utveksling her>>

Stikkord: