Disse får Kritikerprisen 2022

Litteraturkritikerprisene for bokåret 2022 ble delt ut på Litteraturhuset i Oslo i dag, torsdag 2. mars. Her er en oversikt over vinnerne.

Vinnerne av litteraturkritikerprisene 2022 under utdelingen på Litteraturhuset.

Vinnerne av litteraturkritikerprisene 2022

• Kritikerprisen for beste sakprosabok for voksne blir tildelt Tore Rem for Olav V. Ensom
    majestet. 1946–1991 (Cappelen Damm)
  • Kritikerprisen for beste oversettelse blir tildelt Ingrid Haug for Hjem av Marilynne Robinson (Cappelen Damm).
  • Kritikerprisen for beste barne- og ungdomsbok blir tildelt Julia Kahrs for Familien Brattbakk (Gyldendal).
  • Kritikerprisen for beste skjønnlitterære voksenbok blir tildelt Brynjulf Jung Tjønn for Kvit, norsk mann (Cappelen Damm).
  • Sindre Hovdenakk får prisen Årets litteraturkritiker 2023 for sin innsats som kritiker i blant annet VG og Prosa.

Prisen er et trykk av Gro Finne. Begrunnelsen for prisene blir publisert på www.kritikerlaget.no

Om Kritikerprisen

Vi er glade for at Bokhandlerforeningen er med og støtte Kritikerprisen. Kritikerprisen deles ut hvert år av Norsk Kritikerlag. Både Kritikerprisen, Norsk kritikerlag og litteraturkritikken som helhet, spiller en viktig rolle for å løfte frem og oppmerksomme litteraturen, og slik fremme lesingens og bokas plass i samfunnet.

At vi i Norge har uavhengige litteraturkritikere er av stor betydning både for leserne, forfatterne, bokhandelen og litteraturen selv.

Her finner du de nominerte til kritikerprisen 2022.

Kritikerprisene blir støttet av Bokhandlerforeningen, Den norske Forfatterforening, Den norske Forleggerforening, Forfatterforbundet, Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening, Norsk Journalistlag, Norsk Oversetterforening og Norske Barne- og Ungdomsbokforfattere