En finsk og en amerikansk bokhandler på utveksling hos Norli

– Fastpris på bøker – det drømmer vi om! sier de to utenlandske bokhandlerne som er på utveksling hos Norli Universitetsgaten.

UTVEKSLING: Amerikanske Emily Miller (til venstre) og finske Pirjo Kangas er på tredagers utveksling hos Norli Universitetsgaten.

Det er uka da kulda herjer, og snøen laver ned i rekordstore mengder i Oslo. I lokalene til Norli Universitetsgaten står én måpende bokhandler fra USA og én fra Finland. De har sin første dag «på jobb» hos Norli gjennom utvekslingsprogrammet til Den europeiske Bokhandlerforeningen.

– Butikken her er enorm. Størrelsen og utvalget er overveldende. Dette er en helt annen hverdag enn hva jeg er vant med, sier amerikanske Emily Miller.

Fra liten bokhandel til Norges største

Hun kommer fra byen Baltimore i delstaten Maryland i USA. Der er hun butikksjef for Greedy Reads, en liten bokhandel med to utsalgssteder. Til sammen har hun åtte ansatte. Lokalene og bokutvalget Miller råder over til vanlig er kun en brøkdel av det hun møter hos Norli.

–  Det var derfor jeg ville på utveksling. Jeg ønsket å oppleve en annen type bokhandel, i et annet land, og lære av mine utenlandske kollegaer, sier Miller.

SOM HJEMME: I avdelingen for unge voksne føler den amerikanske bokhandleren Emily Miller seg hjemme. Bøkene her er omtrent de samme som amerikanske ungdommer leser.

Ungdommen leser det samme

Mye er nytt, men noe er likt. Bøkene som står utstilt i hylla for «Young Adults» i Universitetsgaten er til forveksling like bøkene Miller selger til sine unge lesere i Greedy Reads.

– Anbefalingene fra BookTok følges tydeligvis overalt, smiler Miller.

Fastpris forbløffer

Den amerikanske bokhandleren har fått følge av en finsk kollega. Pirjo Kangas er fra Turku. Der jobber hun i Ellibs Ebookstore. Det er en ren nettbokhandel uten fysiske butikker.

De to bokhandlerne er samstemte i hva som er den største forskjellen mellom norsk bokhandel og deres hjemland.

– Tenk at dere har fastpris på bøker! Det drømmer vi om, sier Kangas.

Utveksling for bokhandlere

Det er fjerde gang Den europeiske Bokhandlerforeningen gjennomfører utvekslingsprogrammet RISE. Første gang var i 2022.

• Alle som er ansatt i bokhandler kan søke om å delta.
  • Støtte gis til reise, opphold og tre dagers utveksling i en utenlandsk bokhandel.

Det er foreløpig ikke oppgitt søknadsfrister for 2024.

Flott mulighet

Norli har rundt ti ansatte som har vært på utveksling.

– Programmet er en fantastisk mulighet for våre ansatte til å reise ut, få inspirasjon og bli kjent med bokhandeldrift i andre land. Vi oppfordrer alle våre ansatte til å søke, sier Marianne Yung Doxrud, HR og kommunikasjonssjef i Norli.

Norli har hittil tatt imot et titalls utenlandske bokhandlere på utveksling.

– Dette har vi bare positive erfaringer med. Å ha bokhandlere på besøk er en fin anledning til å vise frem hva vi gjør. Ikke minst er det nyttig og lærerikt å høre hva som rører seg i bokbransjen der de kommer fra, mener Doxrud.

Norsk litteratur fenger i USA

Hjemme i Baltimore driver Emily Miller en bokklubb hvor de kun leser oversatt skjønnlitteratur. Det siste året har den amerikanske bokklubben lest bøker av både Vigdis Hjorth og Dag Solstad. Ifølge Miller står skandinavisk litteratur høyt i kurs blant kundene hennes.

Blant Millers store leseropplevelser i det siste er boka Temporary av Hillary Leichter. Den følger en innleid vikar gjennom 23 ulike jobber, og er et skråblikk på det moderne arbeidslivet. Hun anbefaler den varmt til norske bokhandler.

Finske anbefalinger

Forfatteren som topper finske bestselgerlister for tiden er Satu Rämö. Hun skriver krim. Hennes første bok, Hildur, kommer på norsk i februar.

– Ellers vil jeg anbefale bøkene til Maria Turtschaninoff, sier Kangas, den finske bokhandleren.

Turtschaninoff er en finlandssvensk fantasyforfatter, kjent for serien Krøniker fra det røde klosteret. Serien består av tre bøker: Maresi (på norsk 2017), Naondel (på norsk 2018) og Brevene fra Maresi (på norsk 2020). Bøkene har høstet Turtschaninoff to nominasjoner til Nordisk råds barne- og ungdomslitteraturpris.