Godt boksalg i desember, men nedgang totalt for 2021

Bokhandelen solgte over 1,5 millioner skjønn- og generellitterære bøker i desember. Det er noe lavere enn det svært gode bokåret 2020, men på samme nivå som for desember 2019. I alt ble det solgt i overkant av 8 millioner bøker, fordelt på 49 500 titler i 2021.

Abid Raja solgte aller mest

Abid Rajas bok Min Skyld solgte aller mest i 2021, etterfulgt av Lucinda Riley, Trond-Viggo Torgersen, Linn Ullmann og Frode Øverli. Se boklister for hele året her >>

Over 8 millioner bøker, fordelt på 49 500 ulike titler

I 2021 solgte bokhandelen 8 034 241 bøker, fordelt på 49 500 ulike titler. Statistikken gjelder for bokgruppe 3-5 (skjønnlitteratur, generell litteratur og pocket). Det er en nedgang på 9,4 prosent i antall solgte bøker, sammenlignet med fjoråret.

Jeg er imponert over bredden som tilbys gjennom bokhandelen, sier direktør i Bokhandelerforeningen Anne Schiøtz. Hun forklarer nedgangen med at mange bokhandler måtte holde stengt i flere uker i våren 2021, på grunn av korona. Men legger til at utgivelsene svinger fra år til år og at 2020 var et spesielt godt bokår, sammenlignet med 2021.

I 2021 var det kun 7 titler som solgte mer enn 20 000 eksemplar per tittel, mens det i 2020 var hele 24 titler som solgte mer enn 20 000 eksemplar per tittel. Flere titler som når bredt, slik som eksempelvis 2020s Kongen forteller av Harald Stanghelle, trekker nye folk til bokhandelen og bidrar til at flere velger heller å kjøpe en bok i julegave til bestefar, enn en ny skjorte, sier hun.

Bokkjøperne liker og leser svært mange forskjellige bøker. Halvparten av de nesten 50 000 solgte titlene solgte færre enn 8 eksemplar per tittel. Bokhandelen lever av å selge både bredde og bestselgere.