Har hatt stort utbytte av Fagskolen

Fagskolen for bokbransjen er lærerik og interessant for både de med og uten erfaring fra bransjen, mener årets studenter. Nå er søknad åpen for neste skoleår.

STUDENTER: Nå gjenstår kun eksamen for årets kull på Fagskolen for bokbransjen. Studentene Mona Austad (til venstre), Marita Larsen og Tina Thorstensen er svært godt fornøyd med studiet.

– Hvordan går en bok viralt? spør Trine Weydahl, nettjournalist i Cappelen Damm.

Hun skuer utover de mer enn 20 studentene i årets kull på Fagskolen for bokbransjen. Noen av studentene tilhører generasjonen som er godt kjent med de mange TikTok-klippene som Weydahl viser i raskt tempo, andre ikke.

– På TikTok er det viktig å være ærlig, tillitsfull – og tålmodig. Det kan ta lang tid å få gjennomslag, sier hun.

Weydahl er forlags-Norges første TikTok-ansvarlige og produserer innhold til sosiale medier for Cappelen Damm. Hun er på Fagskolen for å holde foredrag om BookTok, og vekker stort engasjement.

TIKTOKER: Trine Weydahl er ansvarlig for TikTok i Cappelen Damm. Hun er også en av mange forelesere på Fagskolen. Her anbefaler hun bøker via TikTok.

Allsidig timeplan

Studentene er inne i sin tredje, siste og lengste undervisningsperiode. På timeplanen de kommende fem ukene står forlagsbesøk hos Aschehoug, Vigmostad Bjørke og Kagge, tur til Lillehammer for å lære om Litteraturfestivalen og en hel dag viet barne- og ungdomslitteratur. Da skal studentene besøke hos Foreningen !Les, Norli og Barnebokinstituttet.

Det skal være foredrag om bokloven, litteraturanmeldelser og agenturer. Og møter med mange av bransjens foreninger: Norsk PEN, Leser søker bok, Forfattersentrum og Forfatterforeningen, for å nevne noen.

Ville lære mer om bransjen

Alt dette gleder fagskolestudent Marita Larsen fra Eidsvoll Verk seg til. Larsen har mer enn 20 års erfaring fra bokhandel, og jobber på Ark Jessheim Storsenter. Der har hun ansvar for barnebøker og kontorvarer. Etter mange år i bransjen ønsket hun faglig påfyll og ny kunnskap.

Jeg ville lære mer om litteratur-Norge og om hvordan bøker blir til. I butikk får vi informasjon fra forlagene om nye bøker, men jeg visste lite om alt som skjer med boka før den kommer til oss i bokhandelen, forteller Larsen.

Én av hennes medstudenter er Mona Austad fra Eidsvoll. Austad har aldri jobbet i verken bokhandel eller forlag, men har et langt yrkesliv bak seg som barnehagelærer. Nå frister en jobb i bokbransjen, og da var Fagskolen et naturlig første steg.

Innfridd forventninger

Til tross for ulik erfaring og fartstid, er Larsen og Austad skjønt enige: De har begge hatt stort utbytte av studieåret.

Skolen har innfridd alle mine forventninger. Vi har fått innsyn i hele utgivelsesprosessen, sier Austad.

Tina Thorstensen fra Askim istemmer. Hun hadde sin første jobb i bokhandel på Norli Sørlandssenteret, og vært bokansvarlig hos Norli Byporten siden 2021.

Vi har lært om alle ledd i bokbransjen. Økonomi og markedsføring var nok det jeg visste minst om, og har hatt mest nytte av, sier Thorstensen.

FORLAGSBESØK: Fagskolen for bokbransjen skal gi oversikt og kunnskap. I løpet av skoleåret besøker studentene mange av aktørene i bransjen; forlag, bokhandler og foreninger. Her er årets kull på besøk hos Aschehoug.

Tradisjonsrik fagskole

Med sin 109 år lange historie er Fagskolen for bokbransjen er en av de eldste fagskolene i Norge. Studiet gir 30 studiepoeng, og organiseres som deltidsstudium slik at det er mulig å kombinere med jobb. Undervisningen foregår i Fagskolens lokaler i Oslo, totalt 11 uker fordelt på tre perioder.

Les mer om Fagskolen for bokbransjen.

Fagskolen gir innsikt i litteratur, salg og ledelse, økonomi, markedsføring og jus. Studiet er både et dypdykk i og en oversikt over bokbransjen. Skolen ønsker å skape bransjetilhørighet og gi muligheter til å bygge nettverk, ifølge rektor Cecilie Løwe.

Det lykkes Fagskolen godt med, mener de tre studentene.

– Fra første dag har det vært fokus på at vi skal bli kjent og knytte kontakter i bransjen. Det har jeg satt stor pris på, sier Thorstensen.

Bokhandlernes viktige rolle

Direktør i Bokhandlerforeningen, Anne Schiøtz, fullroser studietilbudet, og minner om at bokhandlere har en avgjørende rolle i å få folk til å lese. Årets leserundersøkelse viser at 85 prosent av befolkningen besøkte en bokhandel i løpet av fjoråret. Over halvpartene av bokkjøpene som ble gjort i fysisk bokhandel var bare delvis planlagt eller på impuls.

Det viser hvor viktig det er med dyktige ansatte som kan vise frem et bredt utvalg av litteratur og motivere til lesing, sier Schiøtz.

Studietur var høydepunkt

For de tre studentene var skoleårets høydepunkt utvilsomt vinterens studietur til England. Hele kullet dro til London for å se og lære av engelske forlag og bokhandlere. Mens de var der, skulle arbeide med en oppgave om markedsføring av oversatt skjønnlitteratur. Bøkene til Katherine Webb var «casen», og Gyldendal «oppdragsgiver». Veldig artig, er oppsummeringen fra studentene.

– Studieturen kunne gjerne vært dobbelt så lang. Det var fascinerende å se en helt annen bokhandel-hverdag. Noen av butikkene vi besøkte var utrolig spisset i utvalg og konsept, blant annet en bokhandel som kun solgte kokebøker. Det var gøy å se hva som er mulig å få til på steder hvor kundegrunnlaget er mange ganger større enn hva vi er vant til her hjemme, forteller Austad.

Løpende opptak

Fagskolen for bokbransjen krever treårig videregående skole eller realkompetanse. Erfaring frå bokbransjen er en fordel, men ikke et krav. Søknadsfrist for skoleåret 2024/2025 er 1. august. Det er fortløpende opptak.