Hilde Rød-Larsen, Halvard Hølleland, Arne Henning Årskaug og Kristine Rui Slettebakken får bokhandelens forfatterstipender 2023

Utdelingen skjer på Litteraturfestivalen på Lillehammer 24. mai klokken 1400. Stipendene deles ut av Bokhandlerforeningen i samarbeid med Den norske Forfatterforening og Norske barne- og ungdomsbokforfattere.

Kristine Rui Slettebakken, Hilde Rød-Larsen, Arne Henning Årskaug og Halvard Hølleland under utdelingen av Bokhandelens forfatterstipender 2023

Hovedstipendet til Hilde Rød-Larsen

Hovedstipendet på 200 000 kroner, går i år til forfatter Hilde Rød-Larsen.

– Å få Bokhandelens forfatterstipend, med den anerkjennelsen det innebærer, gir meg mot og kraft mens jeg egentlig er temmelig utslitt. For ikke å snakke om alle pengene da, som gir meg tid, tid til å skrive! For en deilig tid jeg går i møte, for det er jo ikke noe jeg heller vil enn å gjøre det. Uendelig stor takk til Bokhandlerforeningen og til Det Litterære Råd i Forfatterforeningen, sier Hilde Rød-Larsen om stipendet.

Rød-Larsen har bakgrunn som skjønnlitterær oversetter og redaktør, og debuterte i 2019 med romanen Sommertid. I 2022 kom hun med sin andre bok, Diamantkvelder. Om boka skriver juryen:

«Romanen omhandler en asymmetrisk seksuell relasjon mellom en ung kvinne og en vesentlig eldre mann og fikk betydelig oppmerksomhet i offentligheten fordi det viste seg at den var inspirert av virkelige hendelser og personer. Som et innlegg i me-too debatten er boken viktig, ikke minst fordi den viser frem gråsonene og nyansene i problematikken, men det bør ikke overskygge for bokens øvrige litterære kvaliteter.»

Frigjør tid til å skrive

De to stipendene på 60 000 går til Halvard Hølleland og Arne Henning Årskaug. Hølleland er i dag statssekretær ved Statsministerens kontor, og debuterte i 2020 med romanen Faste rammer. I 2022 ga han ut sin andre roman, Veien videre. Om denne skriver juryen:

«Med denne hovedpersonen har Halvard Hølleland lykkes i å skape en troverdig og sammensatt forteller. Forfatteren skriver en ren og til tider elegant prosa. Samtidig fremviser han et åpenbart talent for dramaturgi og spenningsoppbygging som gjør romanen vanskelig å legge fra seg.”

– Jeg er veldig glad og takknemlig for å få stipendet. Dermed får jeg mulighet til å sette av tid og rom til å gjøre noe av det jeg liker aller best, sier Hølleland. – Forhåpentligvis kan det å skrive i en sammenhengende periode, og ikke bare på kvelder og i helger, også føre frem til et manus og kanskje helt til en ny bok.

«Å skrive bøker er eit svimlande og fornuftstridig strev”

Arne Henning Årskaug er utdannet bibliotekar og har studert skrivekunst. Han debuterte med prosasamlingen Utstyrstekster i 2015, og i 2022 kom oppfølgeren Skap & Sørg, som av juryen beskrives som “punk-prosa i bygdetapning”.

“Dette er ellevill, utemmet prosa som ikke ligner på så mye annet i norsk litteratur. Nettopp dette tydelige og personlige avtrykket er det som gjør Arne Henning Årskaug til en stemme å følge med på fremover,” står det videre i juryens begrunnelse.

– Denne tildelinga var grueleg kjekk, eg skal ikkje lyge og påstå noko anna. Å skrive bøker er eit svimlande og fornuftstridig strev, og eg vert difor frykteleg glad når krotet mitt gjer inntrykk på nokon som har teke på seg arbeidet med å lese det. Når ein ser på lista over tidlegare mottakarar skjønar ein dessutan at ein har hamna i eit særs staseleg selskap, sier Årskaug.

Bokhandelens barne- og ungdomsbokstipend

Bokhandelens barne- og ungdomsbokstipend går i år til Kristine Rui Slettebakken. Slettebakken er forfatteren bak trilogien om Jo og Frida, og debuterte i 2020 med boka Jo har skjedd. Hun kom ut med sin siste bok, Billie og Bo, i 2023. Slettebakken har tidligere mottatt Kulturdepartementets Litteraturpris, og vært nominert til både Trollkrittet, Brageprisen og ARKs barnebokpris.

– Å få bokhandelens stipend er en skikkelig fin anerkjennelse. Det betyr mye at noen følger med på det jeg jobber med og har troa på forfatterskapet mitt, sier Slettebakken om tildelingen.

I juryens begrunnelse står det blant annet: “Bøkene sprudler av energi, har et godt språk og skildrer troverdig fra en 11-12-årings perspektiv. Kristine Rui Slettebakken er en forfatterstemme det er verdt å følge med på framover, for hun skriver med et overskudd det er få forunt.”

Barne- og ungdomsbokstipendet ble delt ut første gang i 2001. I år har stipendet blitt økt fra 40 000 til 60 000 kroner.

Stemmer vi gleder oss til å høre mer fra

– Dette er stemmer vi gleder oss til å høre mer fra fremover! Vi vet at det kan ta lang tid å skrive god litteratur, og mange år å bygge opp et forfatterskap. Derfor er det en glede å kunne være med på å gi forfattere i etableringsfasen et litt større rom til å skrive, sier Anne Schiøtz, direktør i Bokhandlerforeningen.

7 millioner bokhandler-kroner til over 100 forfattere

Hvert år deler Bokhandlerforeningen ut 455 000 tusen kroner fordelt på seks stipender. Fra det første stipendet ble delt ut i 1997 og frem til i dag, har Bokhandlerforeningen på vegne av norske bokhandler gitt ut over 7 millioner kroner, fordelt på mer enn 100 forfatterstipend. Stipendmidlene dekkes av Bokhandlerforeningens medlemmer, mens det er de ulike forfatterforeningenes litterære råd som innstiller mottakerne av stipendene.

Blant de tidligere mottakerne av Bokhandlerforeningens forfatterstipender finner vi blant andre Victoria Kielland, Nina Lykke, Matias Faldbakken, Ingeborg Arvola og Lisa Aisato. Mer om stipendene her.