Bokhandelens forfatterstipender 2024 går til Martin Ingebrigtsen, Dordi Strøm, Olav Løkken Reisop og Lars Henrik Eriksen

– Bokhandelens forfatterstipend går til fire sterke forfatterskap som vi har store forventinger til i årene som kommer, sa direktør i Bokhandlerforeningen Anne Schiøtz, da stipendene ble delt ut på Litteraturfestivalen på Lillehammer 29. mai.

Hilde Rød-Larsen, Halvard Hølleland, Arne Henning Årskaug og Kristine Rui Slettebakken får bokhandelens forfatterstipender 2023

Utdelingen skjer på Litteraturfestivalen på Lillehammer 24. mai klokken 1400. Stipendene deles ut av Bokhandlerforeningen i samarbeid med Den norske Forfatterforening og Norske barne- og ungdomsbokforfattere.

Bokhandelens barne- og ungdomsbokstipend 2022 går til Marianne Gretteberg Engedal

Mottakeren av årets stipend hadde aldri sett for seg at hun skulle bli forfatter. – Jeg hadde kanskje tenkt tanken at jeg kunne illustrere en barnebok en gang i løpet av livet, men ikke at jeg skulle forfatte selv, sier Engedal, som blant annet er kjent for Instagram-profilen “Skinkeape”.

Bokhandlerforeningen på Litteraturfestivalen på Lillehammer: Pris- og stipenduteldinger og debatt

Neste uke er det duket for Litteraturfestival på Lillehammer. Bokhandlerforeningen skal dele ut fire stipender og én pris. I tillegg skal John Thomasgaard delta på debatten "Penga eller litteraturen". Vi gleder oss!

7 millioner bokhandler-kroner til over hundre norske forfattere

— Forfatterstipend er grunnpilaren i veldig mange forfatterskap, sier forfatter Kristine Næss. De siste 25 årene har Bokhandlerforeningen delt ut nesten 7 millioner kroner til 97 norske forfattere. Når årets stipender deles ut på Lillehammer i juni passerer vi hundre!