Hva mener vi egentlig med bredde? Her kan du se listen over alle de 49 500 titlene som ble solgt i bokhandelen i fjor.

Bredde er et litteraturpolitisk mål og bokhandelen leverer! De siste årene er det blitt solgt stadig flere ulike titler i bokhandelen. Men hva er egentlig bredde? Last ned og se hele listen over all norsk og oversatt skjønnlitteratur, sakprosa og pocketbøker (bokgruppe 3-5) som ble solgt i bokhandelen i 2021. Her snakker vi virkelig om bredde!

Tor Åge Bringsværd solgte flest forskjellige titler gjennom bokhandelen i 2021. Foto: Cappelen Damm.

Listen viser en oversikt over norsk og oversatt skjønnlitteratur, sakprosa og pocketbøker. Listen er sortert alfabetisk etter bokgruppe og deretter forfatter. NB! Listen er på 1458 sider.

– Nye titler selger mest i antall, men både nye og eldre titler utgjør bredden, sier Anne Schiøtz, direktør i Bokhandlerforeningen. 15 prosent av de solgte titlene ble utgitt i henholdsvis 2020 og 2021. Salget av disse titlene utgjorde 58 prosent av det totale antallet bøker (volumet) som ble solgt. Dette sier noe om hvor viktig faste priser og like konkurransemuligheter er på nye bøker. Den enorme bredden sier derimot noe om det gode tilbudet som bokhandlerne tilbyr til bokkjøperne. Det finnes en bok for alle!

Noen nøkkeltall

• I alt ble det solgt i overkant av 8 millioner bøker, fordelt på 49 500 titler i bokgruppe 3-5 (norsk og oversatt skjønnlitteratur, sakprosa og pocketbøker).
  • Det var kun 7 titler solgte mer enn 20 000 bøker hver. Abid Rajas bok «Min skyld» solgte aller mest».
  • De hundre mest solgte titlene, stod for 16% av det totale salget.
  • Skjønnlitteratur solgte mest og utgjorde 39 prosent av bøkene som ble solgt, etterfulgt av generell litteratur med 31 prosent og pocketbøker med 29 prosent.

– Salget av titler har en lang hale. Halvparten av titlene solgte mindre enn 8 eksemplar. Bokhandelens nye nettløsninger og klikk og hent gjør bøker enklere tilgjengelig for kundene, sier Schiøtz. En bok kan kanskje være utsolgt fra forlaget, men finnes fremdeles tilgjengelig i en bokhandel. Bokhandlerne er tettest på kundene og skaffer de bøkene leserne vil ha. Bokhandelen selger bøker fra alt fra store og små forlag, til lokalhistorielitteratur.

Salget av norske bøker har vært økende de siste årene, mens det er salget av oversatt litteratur som har gått ned

Tor Åge Brinsværd solgte flest forskjellige titler

I 2021 solgte den folkekjære forfatteren Tor Åge Bringsværd 167 forskjellige titler gjennom bokhandelen. Ingen andre forfattere solgte flere forskjellige titler. Bringsværd har et stort forfatterskap og skriver og utgir bøker for både voksne og barn, og både skjønnlitteratur og sakprosa. Men han er spesielt kjent for sine mange barnebøker, som for eksempel bøkene om Karsten og Petra. Øverst på listen over forfattere med salg på flest titler, finner vi også en rekke andre norske barnebokforfattere, både Arne Svingen, Lars Mæhle, Ingunn Aamodt, Bjørn Sortland, Anna Fiske og Jon Ewo.

Jørn Lier Horst solgte flest bøker totalt

Jørn Lier Horst solgte imidlertid flest bøker totalt, fordelt på sine 113 ulike titler. Også Horst skriver og utgir bøker for både barn og voksne. I alt solgte han 57 ulike barne- og ungdomsbøker, hvor flere endte opp på på  listen over mest solgte barnebøker for 2021.  Lisa Aisato, Malin Falch og Lars Mæhle var også blant de norske barne- og ungdomsbokforfatterne som solgte flest bøker.

Utvikling av salget av bøker i bokhandelen over flere år

• Antall solgte titler
    Excel  Copy

Det har vært en kraftig økning i antallet solgte titler de siste årene.

• Det er særlig titler som selger i små opplag som selger mer
    Excel  Copy

I 2021 var det 27 209 titler som solgte mellom 1 og 10 eksemplar hver. Det er særlig titler som selger i små opplag som har økt de siste årene. Bokhandelens nye digitale løsninger har blant annet bidratt til dette.

• Salg av antall titler fordelt per uke i 2021

Netthandel klarte ikke å kompensere for koronastengte butikker i uke 13. Åpenbart, men sier likevel noe om betydningen av å ha fysiske butikker tilgjengelig der folk er.

• Antall solgte bøker
    Excel  Copy

Antall solgte bøker (volum) er redusert de siste årene.

• Salget av norske bøker har vært økende, mens oversatt litteratur har gått ned
  • Kilde

Statistikken er utarbeidet av Bokhandlerforeningen. Statistikken gjelder salg per ISBN for skjønnlitteratur, sakrprosa og pocketbøker (bokgruppe 3-5). Salgstall hentet fra: Adlibris, Akademika.no, Aksdal Bok og Papir, ARK, Bokkilden, Boksalongen, Bookis.no, Haugenbok.no, Norli Libris, Notabene og Tynset Bokhandel.

Offentlig gjenbruk og publisering av tallene, må avtales med Bokhandlerforeningen.

new tab

Bokhandelen leverer på bredde. Det finnes virkelig en bok for alle!