Podcast – Litteraturdebatt: Dreper kjendisbøker og «content» kunsten?

Det korte svaret på spørsmålet er - nei. Vi har en imponerende samtidslitteratur og bokhandlere vi kan være stolte av, mener Anne Schiøtz. Hele debatten som fant sted på Litteraturhuset i Fredrikstad, kan du høre i i denne podcasten.

19. januar inviterte Litteraturhuset i Fredrikstad til debatt. I panelet satt kritiker i Morgenbladet Bernhard Ellefsen, forfatter Agnar Lirhus, forretningsutvikler Richard Aarø og direktør i Bokhandlerforeningen Anne Schiøtz. Debatten ble ledet av Kjell-Jørgen Holbye. Spørsmålet som ble diskutert var: Dreper kjendisbøker og «content» kunsten?

Nei, mener Bokhandlerforeningens direktør Anne Schiøtz. Selv om norsk bokbransje er i endring, har norske lesere bedre tilgang på bøker enn noen gang før. Her har det skjedd en utvikling de siste årene, hvor det totale salget har gått noe ned, mens bredden har økt.

«Bestselgerlistene» er dessuten slett ikke bare fulle av såkalte lettvektere, påpeker hun: Den forfatteren som toppet boklista for skjønnlitteratur i uke 2 var faktisk Jon Fosse. Samtidig utgjør de mestselgende bøkene bare en liten del av det salget. De 100 mest solgte bøkene i 2022 utgjorde bare 17% av det totale salget i bokhandelen. Det at det selges så mange forskjellige bøker, betyr nødvendigvis også at de færreste forfattere selger i bøtter og spann. Men det betyr også at norske lesere kjøper og leser svært variert.

Det er heller ingen grunn til å tro at avanseregulering vil øke bredden i bokhandelen, det vil heller ha motsatt effekt, fastslår hun.  I Bokhandlerforeningens høringsinnspill til bokloven utdyper vi hvorfor mener en avanseregulering er feil, og hvorfor en innføring av avanseregulering vil ha motsatt effekt av hva som er formålet med loven.

Hør hele debatten her>>