Salget i bokhandelen tredje kvartal: Stabilt på bredde, men en nedgang i det totale boksalget

I årets tredje kvartal har det blitt solgt til sammen 1 640 222 papirbøker fordelt på 33 042 titler i norske bokhandler. Det tilsvarer en nedgang i det totale boksalget (volum) på 125 273 bøker og 7%, sammenlignet med i fjor. Den boka som har solgt best de siste månedene er Jo Nesbøs "Blodmåne".

Nederst i saken er en oversikt over hvilke bøker som solgte mest i tredje kvartal.

Salget i bokhandelen tredje kvartal: En nedgang i volum, men stabil bredde i norske bokhandler

I årets tredje kvartal (uke 27-39) ble det solgt til sammen 1 640 222 papirbøker (bokgruppe 3-5) i norske bokhandler, fordelt på til sammen 33 042 titler. Til sammenligning ble det solgt 1 765 495 papirbøker fordelt på 32 748 titler i samme periode i fjor.

Det betyr at vi ser en nedgang i det totale boksalget (volum) på 7% og 125 273 bøker. Samtidig har antallet solgte titler så vidt gått opp, fra 32 748 til 33 042 titler. Dette tilsvarer en svak økning på rett under 1%. Merk at tallene ikke sier noe faktisk omsetning, men om antall solgte bøker og titler i bokhandelen.

Utviklingen stemmer godt overens med en trend vi har sett over flere år, der det totale salget av papirbøker har gått noe ned, samtidig som det stadig selges flere unike titler i bokhandelen.

Det totale salget ligger likt med fjoråret, men under foregående år

Så langt i 2022 har det blitt solgt 4 981 567 papirbøker i norske bokhandler fordelt på 45 423 titler. Dette betyr en svak nedgang i volum på 1,2% og en enda svakere økning i bredde på 0,6 %.

Boksalget ligger altså så langt i år svært likt med fjoråret. Her må man imidlertid ta i betraktning nedstengingen som preget landet store deler av 2021. Går vi litt lenger tilbake i tid, til 2019, ser vi en tydeligere nedgang i det totale boksalget (antall solgte bøker) på 1 121 891 bøker og 18% prosent.

Oversikt over ukentlig utvikling i antall solgte bøker de siste fire årene. Så langt i 2022 har det blitt solgt til  sammen 4 981 567 papirbøker. I 2019 var tallet 6 103 458.

Excel  Copy

Oversikt over ukentlig utvikling i antall solgte titler i bokhandelen de siste tre årene. På grafen ser vi at det har blitt solgt noe flere titler i 2022 enn i de foregående årene, men at det er svært jevnt.

Ønsker du å lese flere saker om salgsstatistikk, finner du det her.

Her finner du oppdatert statistikk over antall solgte bøker og titler i bokhandelen.

Og her kan du lese om totalomsetningen i bokhandelen.

Disse bøkene har solgt mest i norske bokhandler i tredje kvartal

Den mestselgende boka i norske bokhandler tredje kvartal 2022 er Jo Nesbøs Blodmåne på tross av at boka mistet førsteplassen på boklista forrige uke.

På andreplass kommer Marit Kolbys Hva og når skal vi spise?, tett etterfulgt av Abida Raja: Frihetens øyeblikk (Håkon F. Høydal). Også Abid Rajas Min skyld fortsetter å selge godt, og er den femte mest solgte boka i bokhandelen de siste månedene. Som nummer fire finner vi Valérie Perrins Å vanne blomster om kvelden, som har toppet boklista brorparten av 2022.

Under følger en oversikt over de mestselgende titlene i norske bokhandler i tredje kvartal.

Oversikt over de mestselgende bøkene tredje kvartal

Oversikten inkluderer utgivelser fra alle år. Dette i motsetning til de ukentlige boklistene, som bare inkluderer bøker i fastprisperioden (frem til 1. mai året etter utgivelsen).

Topp fem – totalt

4. Kongeriket,  Jo Nesbø
  5. Der krepsene synger,  Delia Owens

Kilder og tallgrunnlag

Statistikken er utarbeidet av Bokhandlerforeningen og baserer seg på innrapportert salg per ISBN i bokgruppe 3-5 blant medlemmer i Bokhandlerforeningen fra følgende bedrifter: Adlibris, Aksdal Bok og Papir, Akademika.no, ARK, Bokkilden, Boksalongen LiB, Bookis.no, Haugenbok.no, Libris, Norli, Notabene, Sagene Bokhandel og Tynset Bokhandel. Bokdata fra Bokbasen AS.

Merk at tallene ikke sier noe om faktisk omsetning. Tallene inkluderer ikke bøker til grunnskolen eller høyskole og universitet, og heller ikke salget av bøker på engelsk eller andre originalspråk enn norsk.