Salgsstatistikk for oktober: Solgt over 20 000 ulike titler i norske bokhandler

I oktober ble det solgt 518 173 papirbøker fordelt på 23 113 titler i norske bokhandler. – Det klart viktigste for boksalget i norsk bokhandel er fortsatt bredden i boktilbudet, sier Bokhandlerforeningens Anne Schiøtz.

Bilde fra Norli Tåsen Senter.

Positiv til den store bredden i boksalget

I oktober ble det solgt 518 173 papirbøker fordelt på 23 113 titler i norske bokhandler. Bokhandlerforeningens direktør, Anne Schiøtz, er positiv til den store bredden i boksalget.

– At det i løpet av bare én måned selges over tyve tusen ulike titler i norske bokhandler, viser at nordmenn kjøper og leser utrolig variert. Og selvfølgelig at norske bokhandler tilbyr og selger en imponerende bredde av bøker, sier Schiøtz.

– Vi er jo inne i en fantastisk bokhøst, hvor mange store navn har kommet med nye bøker. Det er naturlig at disse får mye  oppmerksomhet. Samtidig er det fortsatt sånn at det klart viktigste for boksalget i norsk bokhandel er bredden i boktilbudet.

Salget så langt i år – en oversikt

Så langt i år er det dermed solgt 5 499 667 papirbøker fordelt på 46 809 titler i norske bokhandler. Både på bredde og volum er dette ganske like tall som fjoråret.

Under er en oversikt over det akkumulerte salget av bøker og titler i bokhandelen så langt i år, sammenlignet med tidligere år. Tabellene viser at mens antall solgte bøker har gått noe ned de siste årene, er antall solgte titler forsiktig stigende.

Excel  Copy

Tabellen viser en ukesoversikt over akkumulert salg av bøker i bokhandelen for de siste årene. Så langt i år har det blitt solgt 46 809 titler i norske bokhandler. Til sammenligning var det solgt 46 534 titler ved samme tidspunkt i fjor.

Tabellen viser en ukesoversikt over akkumulert salg av bøker i bokhandelen de siste årene. Så langt i år har det blitt solgt 5 499 667 bøker, til sammenligning med fjoråret hvor det tilsvarende tallet var 5 630 357.

Folk fortsetter å kjøpe bøker

– Det totale salget av bøker har gått noe ned de siste årene, men står seg likevel fortsatt sterkt i konkurranse med andre medier, sier Schiøtz.

– Sammenlignet med i fjor er salgstallene gått noe ned, men er samtidig høye med tanke på at folk opplever trangere tider. Erfaringsmessig har det vært slik at folk fortsetter å kjøpe bøker også i økonomiske nedgangstider. Og bøker er heldigvis en populær gave, sier Schiøtz.

Tallene fanger ikke opp booktok-trenden

Bokhandlerforeningens salgstall viser salget av skjønnlitteratur og sakprosa på norsk, men inkluderer ikke engelsk litteratur. Ute i bokhandlene forteller de ansatte at etterspørselen skyter i været på bøkene som trender på TikTok. Caroline Heitmann, markedssjef i Norli, forteller om en markant økning i salget av engelske ungdomsbøker. Hun er overbevist om at booktok har hatt en positiv effekt på unge lesere.

– Vi har et klart inntrykk av at lesing blant unge øker, og de leser spesielt mye på engelsk. Vi tror også at #booktok rekrutterer en del nye lesere. Det gjør at det blir kult å lese visse bøker, du blir en del av et community.

Her finner du oppdatert statistikk over antall solgte bøker og titler i bokhandelen>>