ARKs Barnebokpris: Når barna får bestemme boken

ARKs Barnebokpris tar barnas stemme og leselyst på alvor. Prisen har blitt delt ut i 20 år, og i juryen sitter 10 000 barneskoleelever fra hele landet. – Ved å gi en pris til barnebøkene ønsker vi å vise hvor viktig det er å skrive bøker for barna, sier Emilie Jarto i ARK.

Emilie Jarto i ARK forteller at barna er stolte over å få stemme frem vinneren av ARKs barnebokpris.

“En litteraturpris kåret av de ærligste leserne.” Slik beskrives ARKs barnebokpris på bokhandelens egne nettsider. I disse dager sitter skoleelever over hele landet og leser for å avgjøre hva som er årets beste barnebok. Vinneren skal kåres den 17. november.

– Hvis vi vil ha flere unge lesere, må vi lytte til hva det er barna selv ønsker å lese. Med ARKs barnebokpris tas barnas stemme på alvor, sier Anne Schiøtz, direktør i Bokhandlerforeningen.

ARKs barnebokpris går til en forfatter som skriver for målgruppen 9-12 år, og har blitt delt ut årlig siden 2002.

ARKs barnebokpris er det viktigste tiltaket vi gjør for å fremme leselyst for barn. Ved å gi en pris til barnebøkene ønsker vi å vise hvor viktig det er å skrive bøker for barna, sier Emilie Jarto, kategorisjef for barne- og ungdomslitteratur i ARK. – Vi tar samfunnsansvaret vårt på alvor og jobber for å få flere barn til å lese.

Vinneren stemmes frem av 10 000 skoleelever

Det er en jury bestående av ARK-ansatte og barn i målgruppen som bestemmer hvilke av forlagenes påmeldte bøker som blir nominert til prisen. De fem bøkene som får flest poeng blir nominert til årets pris.

Deretter leser og vurderer 10 000 skoleelever fra 5.-7. klasse de fem nominerte bøkene og stemmer frem en vinner, forklarer Emilie.

Hun forteller at barna som bidrar synes det er stor stas å få være med i juryen.

Det er utrolig gjevt! Barna er stolte av at de får lov til å være med på å stemme frem vinneren.

Samarbeider med skolene for å øke leselyst

I forbindelse med prisen har ARK satt i gang et samarbeid med Elevkanalen, slik at de kan lage relevant undervisningsopplegg rundt de nominerte bøkene. Dette berømmes av Bokhandlerforeningens Anne Schiøtz.

– Om vi skal klare å øke leselyst blant nye generasjoner, slik man ønsker med den nye leselyststrategien, må alle feltene i litteratur-Norge jobbe sammen. Derfor er det inspirerende å se at bokhandlene jobber sammen med andre instanser for å skape et helhetlig og effektfullt virkemiddel for å øke leselyst hos barn og unge, sier Anne Schiøtz, direktør i Bokhandlerforeningen.

Hun viser også til Norli Junior, som er en lesekonkurranse for 50 000 skolelever over hele landet.

Fra utdelingen av ARKs barnebokpris 2021. Fra venstre: Tidligere kulturminister Abid Raja, konferansier Stian Barsnes og vinner av ARKs Barnebokpris 2021: Arne Svingen.

Håper det kan bidra til å gi økt status til barnebøker

Emilie forteller at ARKs barnebokpris er viktig både for butikkene, leserne og forfatterne selv.

Vi har fått flere tilbakemeldinger om at forfatterne synes det er ekstra stas at det er leserne selv, nemlig barna, som har stemt frem denne prisen. Flere forfattere har sagt at det gir en ekstra inspirasjon til å skrive videre.

Med prisen har ARK også et ønske om å være med på å løfte barnelitteraturen opp og frem.

Vi håper og tror en slik pris vil bidra til å gi økt status til barnebøkene, forteller Jarto.

Ønsker mer fokus på barnebøker

I og med at vinneren kåres av målgruppen selv, må vi også spørre: Er det problematisk at det vanligvis er voksne som anmelder og vurderer barnebøker og bestemmer hva som er “bra” og ikke?

Det hadde selvsagt vært morsomt å høre mer av hva barna synes om de ulike bøkene og det får vi vi et visst inntrykk av i butikkene våre. Når det er sagt har vi stor respekt for anmelder-faget og den jobben som gjøres av anmelderne. Jeg kunne vel heller ha ønsket meg at det ble mer fokus på barnebøker og flere anmeldelser i pressen.

De nominerte til ARKs barnebokpris 2022 er:

• Iben Akerlie: Sommeren alt skjedde (Aschehoug)
  • Victor Nordahl: Ville poter: Revefarmen (Egmont)
  • Arne Lindmo: Trollheim – Kråkeslottets hemmelighet (Figenschou)
  • Julia Kahrs: Familien Brattbakk (Gyldendal)
  • Bjørn Sortland og Ketil Selnes: Johnny 777 Mission 4: Bergen (Vigmostad & Bjørke)

Vinneren kåres 17. november.

De nominerte til ARKs barnebokpris 2022