Bokhandlernes omtaler av de nominerte til Bokhandlerprisen

I morgen, 22. november, deles Bokhandlerprisen ut på Litteraturhuset i Oslo kl. 13.00. Her er bokhandlernes omtaler av de nominerte bøkene.

De nominerte til Bokhandlerprisen 2022 - og noen av bokhandlerne som stemte dem frem.

Bokhandlerprisen er bokhandlernes egen pris og deles ut etter avstemming blant alle som arbeider i norsk bokhandel. I år ble det stemt på over 100 titler – og de ti nominerte er dem som ble stemt frem av flest bokhandlere. I morgen krones vinneren av årets bokhandlerpris. Men først: Her er de nominerte bøkene omtalt av noen av bokhandlerne som stemte dem frem.

Agnes Ravatn, «Gjestene»

Linn Ødegård er fagansvarlig ved Akademika HVL Bergen. Hun har stemt på Agnes Ravatns Gjestene (Samlaget). Dette sier hun om boka:

«Jeg er veldig begeistret for Agnes Ravatn sine bøker. Denne boken er intet unntak: Vittig og irriterende, litt ubehagelig til tider – men mest av alt koser jeg meg med en knakende god historie. Med et fantastisk nynorsk språk blir dette en vinner for meg i år.»

Helga Flatland, «Etterklang»

Heidi Kjellsen Bærland er butikksjef ved Akademika Bø. Hun har stemt på Helga Flatlands Etterklang (Aschehoug). Dette sier hun om boka:
«Boka Etterklang fenga frå fyrste side! Tette og mindre tette familierelasjonar, bytte av synsvinklar og målformer, bruken av slåttesogene og bondekulturen. Eg let meg imponere meir enn nokon gong.»

Håkon F. Høydal, «Abida Raja: Frihetens øyeblikk»

Johanne Engstrøm Nistad er butikksjef ved ARK Egertorget i Oslo. Hun har stemt på Håkon F. Høydals Abida Raja: Frihetens øyeblikk (J.M. Stenersens forlag). Dette sier hun om boka:

«Jeg stemte på Frihetens øyeblikk av Håkon F. Høydal. Dette er årets beste bok, og det er utrolig viktig at denne historien blir fortalt. Den var vond å lese og tårene trillet. Det står stor respekt av Abida Raja, for en modig kvinne!»

Ingeborg Arvola, «Kniven i ilden»

Martin Antonsen er bokhandler ved Norli Bokhuset Tromsø. Han har stemt på Ingeborg Arvolas Kniven i ilden (Cappelen Damm). Dette sier han om boka:

«Dette er garantert en av årets beste leseropplevelser! Språket flyter lett og du forsvinner fort inn i livene til menneskene på nordkalotten på 1800-tallet.»

Johan Høst, «En nasjon i sjakk»

Henning Ross Vestavik er butikksjef i Norli bokhandel Markensgate i Kristiansand. Han har stemt på Johan Høsts En nasjon i sjakk (Vigmostad Bjørke). Dette sier han om boka:

«Sjakkmatt fra norsk debutant! Johan Høst har skrevet en god og spennende og veldig underholdende krim, hvor statsministeren blir tatt som gissel. Alle brikkene på brettet blir flyttet rundt med mesterhånd, med en mesterlig og uventet rokade på slutten!», sier han om boka.

Lars Elling, «Fyrstene av Finntjern»

Gunnar Sveen er seksjonsleder for sakprosa ved Norli Universitetsgata (Oslo). Han har stemt på Lars Ellings Fyrstene av Finntjern (Oktober). Dette sier han om boka:

«I sin debutroman «Fyrstene av Finntjern» kombinerer Lars Elling flotte naturskildringer med en sterk familiehistorie i et poetisk og stilsikkert språk. Dette er en bok jeg ble glad i, som er ulik mange andre utgivelser og som gjorde dypt inntrykk på meg», sier han om boka.

Matias Faldbakken, «Stakkar»

Lill Kristin O. Syversen er produkt- og teknologisjef i Bokklubben. Hun har stemt på Matias Faldbakkens Stakkar (Oktober). Dette sier hun om boka:

«En bok som sier noe dypt og viktig om utenforskap! Jeg har fulgt Faldbakkens forfatterskap siden han debuterte med Cocka Hola Company under pseudonymet Abo Rasul, og har alltid latt meg begeistre av at han er en forfatter som er fri i sin form, bekmørkt morsom og tematisk leken. I Stakkar synes jeg fandenivoldskheten fra Skandinavisk mistantropi-trilogien går inn i et fantastisk ekteskap med fortellerstilen han utforsket i Vi er fem.»

Nina Lykke, «Vi er ikke her for å ha det morsomt»

Camilla Karlsen er butikksjef ved ARK Oslo Lufthavn. Hun har stemt på Nina Lykkes Vi er ikke her for å ha det morsomt (Oktober). Dette sier hun om boka:

«Jeg elsker Nina Lykkes verden, der alt er litt morsomt, litt kleint og dialogene slår gnister. Og jeg elsker sinneutbruddene til Knut. Dette er en bok du ikke kan lese alene. Du må tvinge venninna di til å lese den også, slik at dere kan diskutere den over et glass vin.»

Roy Jacobsen, «De uverdige»

Siv Johansen er butikksjef ved ARK Amfi Mo i Rana. Hun har stemt på Roy Jacobsens De uverdige (Cappelen Damm). Dette sier hun om boka:

«Jacobsen er en glimrende forteller. Jeg kan se for meg hver enkelt person og plassene som blir beskrevet. Jeg storkoste meg med boka fra første side. De uverdige er ei spennende, røff, rå og ærlig fortelling fra krigsårene, og om hvordan barnefamiliene kunne ha det.»

Zeshan Shakar, «De kaller meg ulven»

Kirsti Myrvold eier og driver Berges Bokhandel i Kristiansand. Hun har stemt på Zeshan Shakars De kaller meg ulven (Gyldendal). Dette sier hun om boka:

«Shakar maler et varmt, humoristisk og sårt portrett av far-sønn-forholdet, og om hva foreldre etterlater barna når de forsvinner. Det blir en slags stille hyllest til foreldrenes liv og beinharde hverdag. En nydelig fortelling om de mange liv som leves i dette landet!»