Fagskolen for bokbransjen var en fantastisk opplevelse

– Fagskolen ga unik innsikt i bokbransjen og venner for livet, mener Eirin Marthinussen fra Norli Haugesund. Hun skulle gjerne tatt studieåret på nytt.

FAGSKOLESTUDENT: Eirin Marthinussen hadde vært fast ansatt ved Norli Haugesund i to år da hun ble student på Fagskolen.

Forelesningene er slutt, eksamen unnagjort og karakterer mottatt. Fagskolen for bokhandelen har utdannet nok et kull i bokbransjens irrganger, slik skolen har gjort hvert år siden 1915. Blant årets studenter: Ei bondedame fra Vestlandet med allergi mot tall og økonomi. Alt etter eget utsagn.

– At jeg skulle sitte på en fagskole i Oslo og humre og le og kose meg med forelesninger om bedriftsøkonomi og arbeidsmiljølov og forbrukerrettigheter, det hadde jeg aldri trodd, sier Eirin Marthinussen.

Gode forelesere

Hun gir all ære til flinke forelesere, engasjerte ansatte på skolen og flotte medstudenter.

– Den første dagen med bedriftsøkonomi tenkte jeg at dette kommer jeg meg ikke gjennom. Men foreleseren gikk systematisk frem, og bygde opp kunnskapen vår. Og vi fikk god hjelp av hverandre. Nå kan jeg faktisk forklare hva «egenkapitalrentabilitet» er, smiler Marthinussen.

Hvis hun, som aldri har vært glad i tall, kom seg gjennom studiet, kan alle klare det, mener Marthinussen. Det gjelder også de som sist satt på skolebenken for flere tiår siden.

– Man klarer det, men man må jobbe. Studiet er utfordrende og tidkrevende, men verdt all innsatsen, mener Marthinussen. – For oss som jobber i bokhandel ga fagskolen ren, praktisk nytte. Jeg fikk mange ideer til hva vi kan gjøre i butikk.

Verdens beste jobb

Da hun var fem år gammel, sto hun på Torgalmenningen i Bergen og skottet bort på Norli-butikken. «Det må være verdens beste sted å jobbe,» sa femåringen til faren sin.

I dag kan den voksne Eirin bekrefte at bokhandel er den ultimate arbeidsplassen. Hun begynte på Norli Haugesund som jule- og tilkallingsvikar. De to siste årene har hun vært fast ansatt med ansvar for engelsk, leker og manga. Fremtidsplanen er klar: Hun skal lage verdens beste bokhandel i Haugesund. Da kommer Fagskolen godt med.

–  Gjennom studieåret fikk jeg innsikt i maskineriet bak bøkene. Nå forstår jeg mer av bransjen, og jeg har fått mye større nettverk. Tidligere var forlagene bare et navn. Nå er de mennesker jeg kan samarbeide med, sier Marthinussen.

Godt studiemiljø

Fremfor alt har hun knyttet bånd til sine medstudenter; bokelskere fra hele landet.

– Nå vet jeg at alle som er glad i bøker, er supre folk som er lett å bli venner med. Noe av det beste med Fagskolen var det vide spekteret av studenter. Mange av oss var veldig forskjellige, men boknerder var vi alle, forteller bokhandleren fra Haugesund.

Hun gikk i klasse med alt fra unge butikkansatte rett fra videregående til godt voksne bibliotekarer med lang utdanning og mange års arbeidserfaring.

– Studiemiljøet var kjempegodt; oppmuntrende og støttende. Jeg har fått meg venner for livet, sier Marthinussen.

Oppfordrer til å søke

Det eneste skåret i gleden var det var langt mellom vestlendingene på Fagskolen. Nord, øst, sør og innland var godt representert i årets kull. Marthinussen håper flere fra vest vil kjenne sin besøkelsestid og søke Fagskolen til neste år.

– Alt blir bedre med vestlendinger tilstede, humrer hun.

Selv skal Marthinussen fortsette å utfordre seg selv og prøve nye ting. Til høsten skal hun på utveksling i regi av Den europeiske bokhandlerforening. Utvekslingsprogrammet RISE er et gratis tilbud som alle ansatte i bokhandel kan søke om. Marthinussen skal til Romania, og ha tre arbeidsdager i tre ulike bokhandler.

Imellomtiden har hun en soleklar oppfordring til alle som vurderer å bli student på Fagskolen:

– Søk! Du vil ikke angre. Fagskolen er en fantastisk opplevelse!

Søknaden til Fagskolen for bokbransjen 2024/2025 er nå åpen.