Sommer er lesetid

Salget av bøker øker om sommeren. – Sommerferie betyr mer tid til å slappe av å gjøre hva man har lyst til. Det ser vi også på boksalget, sier direktør i Bokhandlerforeningen Anne Schiøtz.

Boksalget øker hvert år i forbindelse med skoleferien, sammenlignet med de foregående månedene.

– Sommerferie betyr mer tid til å slappe av å gjøre hva man har lyst til. Det ser vi også på boksalget, sier direktør i Bokhandlerforeningen Anne Schiøtz. Mange slapper av med en bok i ferien.

Stor variasjon i hva folk leser

Jo Nesbø topper listen over de 50 mest solgte bøkene i juni, men salget av disse 50 titlene utgjør kun en liten andel (18%) av alle bøkene som er solgt denne sommermåneden.

Fra leserundersøkelser vet vi også at de viktigste motivasjonene for å lese er at man finner en bok som «Jeg kan leve meg inn i, går ikke å legge fra seg, glede seg til å lese, virkelighetsflukt, underholdende og ny/læring/kunnskap».

– Hvilke bøker folk leser når de skal slappe av varierer. Bare i juni er det solgt over 24 000 forskjellige norske bøker i bokhandelen, sier Schiøtz. Eksempelvis ble det solgt over dobbelt så mye sakprosa for voksne som skjønnlitteratur for voksne.

Salgstallene viser også at pocketbøker er populært om sommeren. 50 prosent av bøkene som ble solgt i juni var pocketbøker. Til sammenligning utgjorde salget av pocketbøker 33 prosent  i hele 2023.

Lesetid for store og små

– I forbindelse med skoleferie, ser vi at bokhandelen faktisk solgte langt mer innbundet skjønnlitteratur til barn enn til voksne. Vi ser at det kjøpes bøker til barn i alle aldre, men særlig mye til de aller minste barna, sier Schiøtz, som oppfordrer foreldre til ikke å slutte å lese høyt for barna.

– Sommeren er en fin anledning til å lese for store og små. Vi vet også at den viktigste motivasjonen for at barn skal lese, ikke skiller seg så mye fra voksnes motivasjon. Bøkene må være spennende, og de vil gjerne lese bøker i en serie hvor de kan leve seg inn i handlingen. I tillegg må bokas omslag må være fint, innholdet må være morsomt og kombinasjonen tekst og bilder er avgjørende for gode leseopplevelser.

God lesesommer!

Foto: Pixabay