7 millioner bokhandler-kroner til over hundre norske forfattere

— Forfatterstipend er grunnpilaren i veldig mange forfatterskap, sier forfatter Kristine Næss. De siste 25 årene har Bokhandlerforeningen delt ut nesten 7 millioner kroner til 97 norske forfattere. Når årets stipender deles ut på Lillehammer i juni passerer vi hundre!

Å få stipender i begynnelsen av forfatterskapet gir mulighet til å frikjøpe seg skrivetid i de formative årene som forfatter, sier forfatter Kristine Næss. Foto: Finn Ståle Felberg/Oktober forlag.

Forfatterstipend er grunnpilaren i mange forfatterskap

Den norske forfatteren Kristine Næss har tidligere vært leder av Den norske Forfattatterforenings litterære råd, som innstiller vinnerne av tre av Bokhandlerforeningens stipender.  I 2009 mottok hun også selv et av Bokhandelens forfatterstipend.

Næss forteller at forfatterstipender, som dem Bokhandlerforeningen deler ut, er helt avgjørende for at forfattere skal ha mulighet til å skrive.

Forfatterstipend er grunnpilaren i veldig mange forfatterskap, og sikrer at forfattere i perioder kan konsentrere seg helt om skriving. Dette tjener litteraturen på! Et samfunn som satser på bredden av forfattere får en litteratur på høyt nivå. Det er viktig, ikke bare for den som skriver, men for den som leser – for selvforståelsen, kulturen og identiteten.

Stipend gir skrivetid og anerkjennelse til nye forfattere

De fleste av Bokhandelens stipender går til forfattere i etableringsfasen. Næss understreker betydningen et slikt stipend kan ha i begynnelsen av et forfatterskap.

De større arbeidsstipendene får man ofte ikke før man har gitt to eller flere bøker – og ikke alle får. De fleste må derfor ta brødjobber ved siden av skrivingen mens de er i startgropa som forfattere. Å få andre type stipender i denne perioden gir en veldig fin mulighet til å frikjøpe seg skrivetid mens man så å si er i de «formative» årene som forfatter. Det kan det komme mye ny og viktig litteratur ut av. En viktig side-effekt av å bli tildelt stipend er dessuten at det innebærer anerkjennelse. Noen har lagt merke til arbeidet ditt, og verdsatt det. Det gir god næring til selvfølelse og motivasjon – et skriveoverskudd!

«Det minnet meg på at det er viktig å holde fast ved det man tror på»

Næss husker selv godt den dagen hun fikk vite at hun ble tildelt Bokhandelens stipend.

Jeg var på ferie med familien på en gresk øy. Jeg satt i en leiebil på vei til en vakker strand, men var nedstemt. Jeg tenkte på at jeg stadig ga ut bøker som ikke solgte noe særlig, og som heller ikke fikk den store oppmerksomheten. Det måtte jo bety at det jeg skrev ikke var bra nok. Hvordan kunne jeg da forsvare å holde på med dette .. og så videre. Midt i denne nedadgående spiralen ringte Anne Oterholm (daværende leder av DnF) og sa at jeg hadde fått et av Bokhandelens stipend. Det var en utrolig følelse! Jeg ble så glad for den anerkjennelsen. Ikke bare reddet den dagen. Den minnet meg også på at det er viktig å holde fast ved det man tror på, stå i det. Stipendet betød dessuten et halvår med langt mer skrivetid enn jeg hadde regnet med!

I årenes løp har Næss mottatt mange stipender, noe hun forteller har vært helt uvurderlig for å få tid og rom til å skrive. Senere har det heller ikke skortet på anerkjennelsen. Bøkene hennes har fått strålende anmeldelser, og i 2014 ble hun nominert til Nordisk Råds litteraturpris for romanen Bare et menneske.

Bilde fra prisutdelingen på Lillehammer i 2019. Fra venstre: Trine Stensen, daværende direktør i Bokhandlerforeningen, og forfatterne Tina Åmodt, Frederik Svindland og Liv Mossige

Forfatterstipend og litteraturabonnementer skal bidra til å styrke nye forfatterskap

Direktør i Bokhandlerforeningen, Anne Schiøtz, sier at foreningen er glade for å kunne bidra til å støtte nye norske forfattere

— Bokhandlerforeningen er  opptatt av at vi har et mangfold av bøker og forfattere som kan gi gode leseropplevelser og kunnskap, utvide perspektiver og tilføre et kritisk blikk på verden. Og vi vet at det tar tid å bygge opp og utvikle et forfatterskap. Stipendene skal inspirere gode forfattere til å fortsette med det arbeidet de gjør. Sammen med litteraturabonnementene er dette viktige virkemidler som styrker nye forfatterskap, sier Schiøtz.

7 millioner bokhandler-kroner til over 100 forfattere

Fra det første stipendet ble delt ut i 1997 og frem til i dag, har Bokhandlerforeningen på vegne av norske bokhandler gitt ut over 6.5 millioner kroner og 97 forfatterstipend. Inkluderer vi årets mottakere får vi et tall på over 7 millioner kroner – og passerer 100 mottakere!

Pengene fordeles i dag på seks årlige stipender: Bjønsonstipendet, tre stipender til forfattere av skjønnlitteratur for voksne og et barne- og ungdomsstipend. Siden 2012 har Bokhandlerforeningen, i samarbeid med NFFO (Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening), også delt ut Sakprosaprisen, som kommer med et stipend på 50 000 kroner.

Prisutdeling på Lillehammer

Med unntak av Bjørnsonstipendet, deles alle bokhandlerstipendene ut ved Litteraturfestivalen på Lillehammer. Tidspunkt for årets utdelinger er som følger:

Onsdag 1. juni kl 14:00 – Utdeling av Bokhandelens barne- og ungdomsstipend.
Torsdag 2. juni
kl 14:00 – Utdeling av Bokhandelens forfatterstipend (skjønnlitteratur for voksne).
Fredag 3. juni kl 14:00 – Utdeling av Bokhandelens sakprosapris.

Vi gleder oss til å gratulere årets vinnere!

Les mer om Bokhandlerforeningens forfatterstipend her >>