Lesing går ned og færre leser for barna sine

Stadig færre foreldre leser høyt for barna sine. Andelen boklesere i befolkningen synker sakte, viser Leserundersøkelsen 2024.

Del en bok på Verdens bokdag 23. april

Spre leseglede! Bli med å markere Verdens bokdag tirsdag 23. april. Del et bilde av deg selv og boka du mener alle MÅ lese.

Velkommen til debatt 24. april: Pensum – på papir eller skjerm?

Skal norske studenter få tilgang til pensum på papir eller i digitalt format? Hvordan lærer de best? Bokhandlerforeningen og partnere inviterer til panelsamtale og frokostmøte onsdag 24. april.

Jenter med innvandrerbakgrunn leser mest av alle

Ni av ti jenter med innvandrerbakgrunn leste én eller flere bøker i 2023, viser nye tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB). Bokhandelen er den viktigste kanalen for å få tak i papirbøker for lesere med innvandrerbakgrunn.

– Poesi er den perfekte sjanger for vår tid

21. mars er verdens poesidag. Lyrikk rommer vel så mye som en roman, men går fortere å lese. Det passer særlig godt i vår tid, mener Linda Hove Strand i Tronsmos bokhandel.

Lesetips til samisk litteratur

6. februar er samenes nasjonaldag. Her er bokhandlernes anbefalinger til samisk litteratur.

Bekymringsfulle resultater fra Pisa-undersøkelsen 2022

Resultatene fra Pisa-undersøkelsen 2022 viser stor nedgang i 15-åringers ferdigheter i lesing, matematikk og naturfag. I lesing er elevene på samme nivå som i 2006, som da var det laveste nivået som er målt. Bokhandlerforeningen mener regjeringens kommende leselyststrategi er viktigere enn noen gang.

Mangel på konsentrasjon gir færre lesere, viser ny undersøkelse

7 av 10 barn og unge leser bøker, og opplever både at de slapper av og lærer noe ved å lese bøker. Barn og unge leser når bøkene er spennende, men manglende konsentrasjonsevne er hovedårsak til at boka velges bort. Det kommer frem når barn og unge i alderen 8-19 år selv svarer om sine medievaner. Når barn og unge, og spesielt jenter, sier at de ikke klarer å konsentrere seg bør vi som samfunn uroe oss, mener Bokhandlerforeningen og Forleggerforeningen.

Bli med på leselystseminar 26. januar!

26. januar arrangerer litteraturorganisasjonene et seminar om leselyststrategi på Norsk Barnebokinstitutt. Se programmet og meld deg på her. Det vil bli servert lunsj. Deltagelse er gratis.