PRIDE i bokhandelen: Det er når vi møter motstand, at det er viktig å markere seg

Litteraturen har potensiale til å gi nye perspektiver og kunnskap, øke kritisk tenkning og bekjempe fordommer. Her spiller bokhandelen en uvurderlig rolle i å samle og tilby et bredt spekter av bøker av, for og om alle. Når utstillinger av skeive titler fortsatt vekker reaksjoner og protester – da vet vi at det betyr noe at de er der.

Norges nordligste bokhandel får nye eiere

Nordkyn Bok og Papir er Norges nordligste bokhandel, og har vært eid og drevet av Tore Sjøveian og Gøril Søndrol i 25 år. Nå bytter bokhandelen eiere. – Vi må ha tilgang på bøker i hele landet, også helt nord, sier Elke Tarraldsen, som tar over bokhandelen sammen med mannen 1. juli i år.

Fra lærer til bokhandler – vil ha den nye generasjonen inn i butikken

Hanne Haatuft har jobbet som lærer i over 20 år, men i vinter bestemte hun seg for å ta permisjon fra jobben og ta over Geilos eneste bokhandel, GeiloBok. – Å få neste generasjons lesere inn i butikken – og ha et bra tilbud til dem, både i kvalitet og kvantitet – det tenker jeg er kjempeviktig, sier hun.

Litteraturlunsj hos SV og Venstre

20. juni var bokbransjen invitert til Litteraturlunsj hos SV og Venstre. Tema var Leselyststrategi, boklov og budsjett. – Ikke undervurder bokhandelens betydning, evne eller vilje til å bidra, sa direktør i Bokhandlerforeningen Anne Schiøtz i sitt 3 minutters tilmålte innlegg. Les innlegget her.

Distriksbokhandlere samles i utviklingsprogram

Denne uka møttes 11 bokhandlere fra hele landet til sin første samling i Merkur bok. Merkur bok er et kompetanse- og utviklingsprogram for bokhandlere i Distrikts-Norge som har som målsetting å sikre et godt bok- og kulturtilbud i hele landet.

Nytt styre i Bokhandlerforeningen

Under generalforsamlingen 14. juni ble Hans Antonsen og John Thomasgaard gjenvalgt som henholdsvis styreleder og nestleder Bokhandlerforeningen. Gøril Joys Johnsen, administrerende direktør i ARK Bokhandel, og Espen Munkebye, innehaver av Sagene Bokhandel, er valgt inn som nye styremedlemmer.

Bokhandelen skal opplyse, underholde og gjøre unge glade i bøker

– Det å rett og slett lære noe – enten det er gjennom sakprosa eller en god roman om en annen del av verden – det vil jeg si er det aller viktigste, svarer bokhandler Christin Kramprud på spørsmål om hva som er bokhandelens samfunnsoppdrag. Vi besøkte Christin i Norli Storgata 61 under Litteraturfestivalen i Lillehammer.

Bokhandelen leverer på bredde

Klassekampen publiserte 1. juni et intervju i forbindelse med debatten om Bokloven på Lillehammer samme dag. Merkelig nok var det bare to av tre debattanter som fikk uttale seg, nemlig Cecilie Naper og Karine Nyborg, og ikke John Thomasgaard som representerte bokhandelen. I Klassekampen utgave 7. juni, kommer vi derfor med et svar som kan bidra til å nyansere debatten.

7 millioner bokhandler-kroner er blitt utdelt til over 100 forfattere

Hvert år deler Bokhandlerforeningen ut 435 000 tusen kroner fordelt på 6 stipender. Med de fem stipendene som ble utdelt under årets Litteraturfestival på Lillehammer, så rundet vi utdeling av stipend til over 100 forfattere.