Nå har forslaget til den nye bokloven endelig kommet! Dette mener Bokhandlerforeningen om lovforslaget

Bokloven vil danne fundamentet bokhandlere skal drifte på i mange år fremover. Vi er glade for å få en forutsigbar fastpris og en fjerning av 12,5%-rabatten, samt mulighet til å tilby rabatter ved samtidig salg av ulike formater av samme tittel. Samtidig advarer vi mot innføring av avanseregulering og fjerning av fastpris på fagbøker.

Semesterstart på Fagskolen for bokbransjen – et dypdykk i norsk bokbransje

Denne uken har hele 20 nye studenter startet skoleåret på Fagskolen for bokbransjen. Fagskolen gir et dypdykk og oversikt over norsk bokbransje, og bidrar blant annet til å sikre kompetanse i norske bokhandler.

NBU 75 år – vi gratulerer!

Denne uken feirer Norske barne- og ungdomsbokforfattere 75 år i bransjen. Vi gratulerer dem med jubileet, og øker Bokhandelens barne- og ungdomsbokstipend fra 40 000 til 60 000 kroner.

Boklista uke 38: Krigsbøker, dikt og Jørn Lier Horst

To diktsamlinger og tre krigsbøker kommer inn på boklista for uke 38. På barneboklista tar Horst førsteplassen med siste bok om detektivbyrå nummer 2 - og dermed er han inne med hele tre titler.

Deler erfaringer på tvers av landegrenser: Bokhandlerutveksling hos Norli Universitetsgata

De siste ukene har Norli Universitetsgata tatt imot to utenlandske bokhandlere på utvekslingsprogram. – Å være vertskap for bokhandlere fra andre land gir oss en kjempegod mulighet til å dele erfaringer og kompetanse på tvers av landegrenser, sier Marianne Doxrud, HR- og Kommunikasjonssjef i Norli.

Boklista uke 37: Stabilt på skjønnlitteratur, men mye utskiftninger på boklista for generell litteratur

På boklista for uke 37 er det lite endringer i skjønnlitteratur, men mange nye titler på lista for generell litteratur. På topp blant nykommerne ligger Frode Kristoffersen og Kjetil Hatlebrekke med boka "Etterretning – Fra innsiden av den norske Etterretningstjenesten".

Nå starter Norges største lesekonkurranse for grunnskolen!

Mandag 12. september gikk startskuddet for Norli Junior Lesekonkurranse. Lærere rapporterer om betydelig økt i lesing og varig forbedring på språktester hos elever som har deltatt i konkurransen tidligere. - Dette synliggjør noe av det viktige arbeidet bokhandelen gjør for å rekruttere nye lesere, sier Anne Schiøtz, direktør i Bokhandlerforeningen.

Boklista uke 36: Abida Raja inntar førsteplassen på boklista for generell litteratur

På boklista for uke 36 kommer “Abida Raja: Frihetens øyeblikk” på førsteplass på lista for generell litteratur. Boka ble utsolgt bare noen timer etter at den kom i salg.

Opprop: Styrk skolebibliotekene!

Ordningen som sikrer nye bøker til skolebibliotekene står i fare for ikke å bli videreført. Et samlet litteraturfelt krever at den videreføres med en varig styrking av norske skolebibliotek.

Gode tall for bokhandelen i uke 35

Sammenlignet med uken før, gikk boksalget opp med 22,6 % i uke 35. Forrige uke solgte norske bokhandler 142 497 papirbøker fordelt på 14 963 ulike titler.