Les vårt innlegg i Aftenposten

I A-magasinet 8. april hadde litteratursosiolog Cecilie Naper flere påstander som er feil. Bokhandelen ivaretar bredden og har aldri solgt flere forskjellige titler enn nå. Les vårt tilsvar i Aftenposten 18.4.22 her.

Lenke til innlegg i Aftenposten >>

Naper tar feil om bokhandelen

I A-magasinet 8. april påstår litteratursosiolog Cecilie Naper blant annet at «det er skitt og kanel, både på loppis og i bokkiosker, men det er faktisk i bokhandelen også, med sine tilbudstorg og vimpler og sjokkselgere.» Det er på ingen måte slik at vi alle leser det samme som Naper bekymrer seg for. Boklesere kjøper og leser forskjellige bøker. Bokhandelen har aldri solgt en større bredde enn det vi gjør nå.

Årlig selges det cirka 50.000 ulike titler gjennom bokhandelen. Bokhandelens brede utvalg synliggjør hva som rører seg i samfunnet til enhver tid. Vi leser forskjellig og vi leser variert.

For eksempel kjøpte Surnadals befolkning med 6000 innbyggere i løpet av ett år 12.500 bøker fordelt på 2962 forskjellige titler. Bokhuset i Tromsø solgte i fjor 8549 ulike titler, takket være sine kunder som alle valgte sine ulike favoritter.

I løpet av én uke i desember ble det solgt over 19.000 ulike titler i landets bokhandlere. Det sier litt om hvor mange forskjellige bøker som endte under fjorårets juletrær.

Salgskurven i norsk bokhandel er svært bratt, med få titler som selger mye, og en svært lang «hale». De hundre mest solgte titlene i 2021 sto for bare 16 prosent av det totale salget.

Så å si alle bokhandlere, inkludert alle butikkene i Ark og Norli, har det vi kaller litteraturabonnement. Det vil si at ny norsk skjønnlitteratur automatisk blir sendt ut til landets bokhandler, både lyrikk, debutanter og mer kjente forfattere.

Og ja, kjedene kjøper inn noen titler sentralt, men bokhandlerne står også helt fritt til å kjøpe inn bøker tilpasset sitt lokale marked.

Naper må gjerne få kalle bøker hun personlig ikke liker for skitt. Men at folk fordyper seg i litteratur og gleder seg over å lese bøker, mener vi er utelukkende positivt.

Utfordringen er ikke hva folk leser, men å få enda flere til å lese mer. Bokhandelen leverer på vårt samfunnsoppdrag.

Vi er til stede der folk er, og tilbyr leserne det de vil ha, og det de ikke visste at de ville ha.

Anne Schiøtz, direktør i Bokhandlerforeningen