Hvorfor leser og kjøper vi bøker?

En viktig motivasjon for lesing å finne bøker vi kan leve oss inn i og som vi ikke klarer å legge fra oss. Hør mer om motivasjonen bak lesing og bokkjøp og hva som skiller ulike type lesere og bokkjøpere i en videopresentasjon av Driverundersøkelsen her.

Leserundersøkelsen 2022

83 prosent leste - og 71 prosent kjøpte - minst en bok i 2021. Vi leste stort sett papirbøker, og vi kjøpte dem i norske bokhandler. - Papirbøker er viktig for lesing og spredningen av litteratur, og lar seg ikke så enkelt erstatte av for eksempel strømmetjenester, sier Anne Schiøtz, direktør i Bokhandlerforeningen.

Leserundersøkelsen 2020

Boka holder sin posisjon

Leserundersøkelsen 2018

Bokhandlerforeningen og Forleggerforeningens leserundersøkelse 2018

Leserundersøkelsen 2016

Bokhandlerforeningen og Forleggerforeningens leserundersøkelse ble offentliggjort i dag. Undersøkelsen viser at boklesingen i Norge holder seg stabilt på verdenstoppen.

Leserundersøkelsen 2014

Bøker mer populært enn noen gang. 93 prosent leser bøker og 85 prosent oppgir at de kjøpte en eller flere bøker i 2013. Undersøkelsen viser at fysisk bokhandel holder seg stabilt høyt som den mest populære kanalen for kjøp av bøker.

Ja takk, begge deler? Studie om befolkningens holdninger til e-bøker. (Masteroppgave 2014)

Leserundersøkelsen 2012

Bokhandelen scorer høyt på service. Leserundersøkelsen 2012 viser at bokkjøperen er svært fornøyd med bokhandelen. Både kunnskap, service og mangfold for scorer høyt.

Det handler om å lese (2010)